Kompakt AI-Knappmeny

[Planering]. Geografi. Klimat, vegetationszoner och sårbara platser. (1 v.). [Åk 8]

Årskurs: 8

Ämne: Geografi

Tidsperiod: 1 vecka (2 lektioner)

Antal lektioner per vecka: 2

Block Tema Veckor
1 Skapa quiz om klimat, vegetationszoner och sårbara platser v. [ange vecka]

Ämnesblock 1: Skapa eget quiz om klimat och sårbarhet i världen för att stärka förståelse och förbereda för prov

I detta block får eleverna utveckla sina kunskaper genom att själva skapa ett quiz med frågor om klimat och vegetationszoner samt hur sårbara platser påverkas av klimat och väder. De arbetar i par och formulerar frågor till sin bordskamrat, vilket skapar en aktiv och interaktiv inlärningsmiljö. Detta arbetssätt bidrar till att eleverna fördjupar sin ämnesförståelse och tränar provförberedande färdigheter. Temat valdes utifrån det centrala innehållet i geografi för årskurs 7–9 som behandlar klimat, vegetationszoner och miljöhot.

Betygskriterierna fokuserar på förmågan att beskriva och förklara samband mellan klimat, miljö och mänsklig påverkan samt förmågan att använda geografiska begrepp och resonera om miljöfrågor.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
  • Klimat och vegetationszoner i Sverige och världen samt hur dessa påverkas av klimat och väder.
Eleven kan med viss säkerhet beskriva vad som kännetecknar olika klimat- och vegetationszoner. Eleven kan relativt väl beskriva samband mellan klimat, väder och naturens förutsättningar i olika delar av världen.
  • Sårbara platser i världen och hur de påverkas av klimat, miljöhot och naturkatastrofer samt strategier för att förebygga dessa.
Eleven kan ge exempel på några miljöhot och naturkatastrofer och enkla strategier för att förebygga dem. Eleven kan förklara olika miljöhot och naturkatastrofer och resonera om lämpliga förebyggande åtgärder.

[Lgr22, Geografi, Åk 7-9]

v. [ange vecka] – Lektion 1: Planering och skapande av quizfrågor kring klimat och vegetationszoner

  • Lektion 1 – Introduktion och instruktion: Läraren går igenom uppgiften att skapa ett quiz om klimat, vegetationszoner, sårbara platser och förebyggande av miljöhot. Diskussion om vad quizet ska innehålla och hur man formulerar bra frågor.
  • Eleverna delas in i par och brainstormar frågor och svar kopplade till klimat och vegetationszoner.
  • Eleverna formulerar minst 5 quizfrågor som deras bordskamrat ska svara på.
  • Fokus på att frågor ska vara tydliga och täcka centrala teman.

v. [ange vecka] – Lektion 2: Genomförande och återkoppling av quiz med bordskamrat

  • Lektion 2 – Eleverna utbyter quiz med sin bordskamrat och genomför quizet.
  • Eleverna ger feedback på varandras frågor och svar, diskuterar eventuella oklarheter och rättar varandra.
  • Gemensam avslutande diskussion i klassen om vad som varit lärorikt och vilka områden som är viktiga inför provet.

Modern Tillbaka-knapp
×