Årskurs: 4–6
Ämne: Geografi
Planering: Tema Sverige, 5 veckor, 3 lektioner per vecka (45 min per lektion)
Veckoplanering
Denna veckoplanering i geografi för årskurs 4–6 fokuserar på temat Sverige. Eleverna får kunskap om Sveriges natur, befolkning och samhälle samt kartkunskap. Planeringen innehåller pedagogiska lektioner med variation i metoder för att skapa förståelse för geografi kopplat till centralt innehåll i Lgr22.
Årskurs: 4–6
Ämne: Geografi
Tema: Sverige
Block 1: v. [startvecka]-[vecka 2]
I detta block introduceras Sveriges natur- och klimatförhållanden. Fokus ligger på att förstå landskapens olika karaktär, klimat och naturresurser, vilket är centralt innehåll för geografi i årskurs 4–6. Eleverna lär sig använda kartor och andra geografiska verktyg.
Lektion | Tema | Vecka |
---|---|---|
1 | Sveriges landskap och natur | v.1 |
2 | Klimat och årstider i Sverige | v.1 |
3 | Att läsa kartor och använda GPS | v.2 |
Lektion 1
I första lektionen arbetar eleverna med att lära sig om Sveriges olika landskap och deras karaktär. Vi tittar på naturtyper som skogar, fjäll, sjöar och kust. Lektionen innehåller bilder, filmer och diskussioner för att förstärka förståelsen. Eleverna förväntas kunna återge olika naturtyper.
Lektion 2
Här fördjupar vi oss i klimat och årstider i Sverige. Vi undersöker hur klimatet skiljer sig mellan olika delar av landet och hur årstider påverkar natur och människors liv. Praktiska övningar som att följa väder och diskutera skillnader ingår.
Lektion 3
Eleverna får lära sig grundläggande kartkunskap och hur man använder GPS och andra digitala verktyg för att orientera sig. Övningar innefattar att känna igen karttecken och förstå skala och riktning.
Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
---|---|---|
1-3 | Landskap i Sverige, klimat, årstider, kartkunskap inklusive användning av geografiska verktyg | Eleven visar grundläggande kunskaper om natur- och kulturlandskap samt använder kartor vid enkla uppgifter. |
Lgr22, Geografi, Åk 4–6
Block 2: v. [vecka 3]-[vecka 4]
Fokus i block 2 är på Sveriges befolkning och samhälle. Eleverna studerar demografi, befolkningsfördelning och hur människor lever och arbetar i olika delar av landet.
Lektion | Tema | Vecka |
---|---|---|
4 | Sveriges befolkning | v.3 |
5 | Städer och landsbygd | v.3 |
6 | Näringsliv och jobb i Sverige | v.4 |
Lektion 4
Lektionen behandlar Sveriges befolkning, hur många som bor i landet, var de bor och vilka grupper som finns. Lektionen kan innehålla samtal, kartor över befolkningsfördelning samt enklare statistik.
Lektion 5
Eleverna jämför livet i städer och på landsbygden. De lär sig om skillnader i livsstil, infrastruktur och tjänster som finns i olika miljöer.
Lektion 6
Här introduceras Sveriges näringsliv och olika typer av jobb. Eleverna får en överblick av hur människor arbetar inom till exempel jordbruk, industri och tjänstesektorn.
Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
---|---|---|
4-6 | Befolkningens fördelning, samhällsstrukturer, näringsliv och arbetsliv | Eleven kan på ett enkelt sätt beskriva och ge exempel på Sveriges befolkning och näringsliv. |
Lgr22, Geografi, Åk 4–6
Block 3: v. [vecka 5]
Det sista blocket fokuserar på miljö och hållbar utveckling i Sverige. Eleverna får förståelse för människans påverkan på naturen och vikten av hållbarhet.
Lektion | Tema | Vecka |
---|---|---|
7 | Miljöfrågor i Sverige | v.5 |
8 | Hållbar utveckling | v.5 |
9 | Sammanfattning och reflektion | v.5 |
Lektion 7
Miljöproblem som luftföroreningar, vattenförorening och avfall behandlas. Diskussioner om orsaker och effekter samt exempel från Sverige.
Lektion 8
Eleverna får lära sig om hållbar utveckling och vad det innebär för individer och samhällen. Vi tittar på exempel som energianvändning, återvinning och transportsystem.
Lektion 9
Sammanfattning av hela temat med reflektion kring vad eleverna lärt sig och hur de kan bidra till en hållbar framtid. Olika moment från tidigare lektioner sammanfattas.
Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
---|---|---|
7-9 | Miljöfrågor och hållbar utveckling i Sverige | Eleven kan ge exempel på miljöproblem och hur man kan arbeta för hållbar utveckling. |
Lgr22, Geografi, Åk 4–6
Tidslinje tema Sverige:
- v.1: Sveriges natur och klimat
- v.2: Kartkunskap
- v.3: Befolkning och samhälle
- v.4: Näringsliv
- v.5: Miljö och hållbar utveckling