Lektionsplanering: Film- och TV-produktion 1
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Film- och TV-produktion 1
Tema: Film- och TV-produktionsprocesser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Undervisningen ska behandla film- och TV-produktionsprocesser, inklusive manusutveckling, inspelningsteknik och redigeringsmetoder.” [Gy 11, Kursplan för Film- och TV-produktion]
Betygskriterier
“Eleven redogör för och tillämpar grundläggande tekniker inom film- och TV-produktion.” [Gy, Film- och TV-produktion – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till film- och TV-produktion (10 min)
- Presentera film- och TV-produktionsprocessens olika faser: idé, manus, preproduktion, produktion och postproduktion.
- Diskutera olika roller inom produktionsteamet (exempelvis regissör, producent, kameraman).
- Ge exempel på hur en film eller TV-program utvecklas från idé till färdig produkt.
Genomgång av manusutveckling (15 min)
- Beskriv hur man skriver ett manus, inklusive struktur, karaktärsutveckling och dialog.
- Diskutera vikten av att ha en tydlig berättelse och budskap.
- Visa exempel på manus från kända filmer och analysera deras struktur.
Praktisk övning: Skriv en kort filmidé (15 min)
- Dela upp eleverna i grupper och låt dem brainstorma en filmidé, inklusive karaktärer och handling.
- Grupperna ska skriva en kort synopsis och redovisa den för klassen.
- Låt klassen ge feedback på idéerna.
Avslutande diskussion (10 min)
- Sammanfatta vad som lärts om film- och TV-produktionsprocessen.
- Diskutera hur manusutveckling och berättande är centrala för en bra film eller program.
- Svara på frågor och klargöra eventuella osäkerheter kring filmproduktion.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Filmproduktion | Processen att skapa en film, inklusive alla faser från idé till distribution. | Från latin “productio” (framställning) |
Manus | Skriftligt dokument som beskriver filmens handling och dialog. | Från latin “manus” (hand) |
Preproduktion | Förberedelsefasen i filmproduktion där planering och resursallokering sker. | Från “pre-” (före) och “produktion” |
Postproduktion | Fas efter inspelning där redigering och efterbearbetning sker. | Från “post” (efter) och “produktion” |
Synops | Sammanfattning av en berättelse eller filmhandling. | Från grekiska “synopsis” (översikt) |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka element anser ni är mest avgörande för att skapa en engagerande film?
- B. Hur viktigt är det att ha feedback från andra när man utvecklar ett manus?
- C. Kan ni ge exempel på filmer som effektivt använder berättartekniker och karaktärsutveckling?
Aktivitet
I denna aktivitet ska grupperna fortsätta utveckla sina filmidéer och skriva ett första utkast av ett manus för den valda filmen. Varje grupp ska fokusera på att definiera karaktärer, dialog och viktiga scener. Efter att manusutkasten är klara ska varje grupp göra en presentation av sina idéer.