Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Medieproduktion 1
Tema: Förarbete inför medieproduktioner
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Förarbete inför medieproduktioner och framställning av enkla manus eller skisser, samt textskrivning, fotografering, filmning och redigering. [Gy 11, Kursplan för Medieproduktion 1]
Betygskriterier
Eleven planerar och genomför medieproduktioner med hjälp av modern teknik och redovisar sina produktionsidéer i form av synopsis, manus eller skisser. [Gy, Medieproduktion 1 – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till medieproduktion (10 min)
– Definiera vad medieproduktion innefattar och dess olika aspekter.
– Diskutera betydelsen av förarbete, inklusive brainstorming och research.
– Visa exempel på olika typer av medieproduktioner (filmer, tidningar, webbproduktioner).
– Be eleverna reflektera över medieproduktioner de själva har sett eller väsentliga exempel de upplevt.
Genomgång av produktionsprocessen (15 min)
– Gå igenom de olika stegen i medieproduktionsprocessen, från idé till färdig produkt.
– Diskutera olika roller inom medieproduktionen, som skribent, fotograf och redigerare.
– Prata om vikten av att hålla tidsramar och samarbeta i projekt.
– Presentera konkreta exempel på framgångsrika medieproduktioner och diskutera vad som gjorde dem effektiva.
Workshop: Skapa en enkel synopsis (20 min)
– Dela in klassen i grupper och ge dem en utmaning att skapa en simpel medieproduktionsidé (exempelvis en kortfilm eller artikel).
– Grupperna ska utveckla en synopsis och presentera sina idéer.
– Låt varje grupp arbeta i 15 minuter och sedan presentera för klassen.
– Diskutera varje idé och ge konstruktiv feedback.
Reflektion och sammanfattning (5 min)
– Sammanfatta lektionen och betona vikten av planering och kreativitet i medieproduktion.
– Be eleverna fundera över hur de kan använda det de lärt sig i sina egna projekt.
– Diskutera vikten av att tänka på målgrupp när de planerar produktioner.
Ämnesbegrepp
| Begrepp | Förklaring | Etymologi |
|---|---|---|
| Medieproduktion | Process av att skapa och framställa olika medier. | Engelska: media + produktion |
| Synopsis | Kort sammanfattning av en medieproduktions innehåll. | Grekiska: synopsis |
| Manus | Skriven text som används för produktion, t.ex. film eller teater. | Latin: manus |
| Produktionsprocess | Steg och metoder som används för att skapa en medieprodukt. | Svenska: produktion + process |
| Målgrupp | Specifik grupp av personer som en produktion riktar sig till. | Svenska: mål + grupp |
Diskussionsfrågor
A. Vilka steg skulle ni anse vara de mest kritiska i produktionsprocessen och varför?
B. Hur kan man skapa en synopsis som tilltalar rätt målgrupp?
C. Vilka verktyg och teknologier är ni mest intresserade av att använda i era produktioner?
Aktivitet
Eleverna ska individuellt skriva ett enklare manus för en medieproduktion av sitt val (t.ex. en kortfilm, en artikel eller en podd). Manus ska inkludera inledning, utveckling och avslut, samt dialoger och handlingar tydligt markerade. Manus ska presenteras för klassen och ge möjlighet till kritik och analys.
Exit-ticket
– Vad har du lärt dig idag som du tycker är mest användbart för framtida medieproduktioner? (Öppen fråga – svar varierar).
– Vilket steg i medieproduktionsprocessen tycker du är mest utmanande och varför? (Öppen fråga – svar varierar).
– Hur kan planering av en produktion underlätta det praktiska arbetet? (Svar: Genom att skapa tydliga riktlinjer).
– Nämn en roll i medieproduktionen som ni tycker verkar intressant och förklara varför. (Öppen fråga – svar varierar).
– Hur kan ni skapa en sammanhängande berättelse i ert manus? (Öppen fråga – svar varierar).
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflektion (1-2 sidor) om hur de skulle planera en egen medieproduktion, inklusive idéutveckling, målgruppsanalyser och en översiktlig synopsis. De ska också reflektera över de utmaningar de kan ställas inför under processen.
Citat
*“The best way to predict the future is to invent it.”* – Alan Kay, 1971. Detta citat understryker vikten av kreativitet och innovation i medieproduktion, där idéer formar framtiden och budskapen når ut.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Redigering och efterproduktion”. Lektionen syftar till att ge insikter i redigeringsprocessen och hur det påverkar den slutliga produkten.