Kompakt AI-Knappmeny

Planering. Hållbar utveckling. Hållbar utveckling i vår vardag. v. 1 – v. 4. [Åk. 7]

Veckoplanering

Årskurs:

Grundskola, årskurs 7

Ämne:

Hållbar utveckling

Tema:

Hållbar utveckling i vår vardag

Denna planering syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för hållbar utveckling, dess betydelse och hur den kan tillämpas i vardagen. Undervisningen kommer att stimulera elevernas kritiska tänkande och engagemang för miljö- och samhällsfrågor.

1. Introduktion till hållbar utveckling och dess betydelse

Undervisningen under dessa fyra veckor syftar till att introducera begreppet hållbar utveckling, dess tre dimensioner (ekonomisk, social och ekologisk) och hur dessa samverkar för att skapa en hållbar framtid.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Hållbar utveckling, hur den påverkar människa och miljö Eleven kan ge exempel på hur hållbar utveckling kan bidra till att lösa samhällsproblem.

(Lgr 22, Hållbar utveckling, åk. 7)

v. 1 – Introduktion till hållbar utveckling (1/4 – 7/4)
  • Lektion 1 – Inledning till hållbar utveckling; begrepp och grundprinciper.
  • Lektion 2 – Hållbarhetsmål 2030 – vad innebär de?
  • Lektion 3 – Diskussioner om aktuella miljöproblem.
  • Lektion 4 – Fallstudier av hållbara städer.
  • Lektion 5 – Visning av film: “En hållbar framtid”.
  • Lektion 6 – Gruppdiskussion – hur kan vi leva mer hållbart?
  • Lektion 7 – Praktisk övning: Hållbar livsstil.
  • Lektion 8 – Reflektion och sammanfattning av veckan.
v. 2 – Ekologisk hållbarhet och naturresurser (8/4 – 14/4)
  • Lektion 1 – Ekologisk hållbarhet och vad det betyder.
  • Lektion 2 – Genomgång av olika typer av naturresurser.
  • Lektion 3 – Hållbar användning av vatten och energi.
  • Lektion 4 – Gruppering av olika energikällor (fossila/bränslen vs. förnybara).
  • Lektion 5 – Diskussion: Hur skyddar vi våra naturresurser?
  • Lektion 6 – Filmvisning: “Hela havet stormar”.
  • Lektion 7 – Skapa en poster om hållbar energi.
  • Lektion 8 – Presentation av postern.
v. 3 – Social hållbarhet och rättvisa (15/4 – 21/4)
  • Lektion 1 – Vad är social hållbarhet?
  • Lektion 2 – Faktorer som påverkar social hållbarhet globalt.
  • Lektion 3 – Fallstudier på social rättvisa.
  • Lektion 4 – Diskussion kring jämlikhet.
  • Lektion 5 – Filmvisning: “Det borde vara vi”.
  • Lektion 6 – Debatt om sociala frågor.
  • Lektion 7 – Aktivitet: Rollspel om mänskliga rättigheter.
  • Lektion 8 – Reflektion över rollspel och diskussion.
v. 4 – Ekonomisk hållbarhet och framtida lösningar (22/4 – 28/4)
  • Lektion 1 – Vad innebär ekonomisk hållbarhet?
  • Lektion 2 – Cirkulär ekonomi – en introduktion.
  • Lektion 3 – Hållbar konsumtion och produktion.
  • Lektion 4 – Innovationer för hållbar utveckling.
  • Lektion 5 – Filmvisning: “Kaffekriget”.
  • Lektion 6 – Planering av en hållbarhetskampanj.
  • Lektion 7 – Presentation av kampanjer.
  • Lektion 8 – Utvärdering av kursen och nästa steg.

Uppföljning

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar.
  • ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen.

Modern Tillbaka-knapp
×