# Veckoplanering
**Årskurs:** 9
**Ämne:** Hem- och konsumentkunskap (HKK)
**Tema:** Arbetsfördelning i hemmet ur ett jämställdhetsperspektiv
Denna planering syftar till att belysa och diskutera arbetsfördelningen i hemmet utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Genom olika aktiviteter och diskussioner ska eleverna få en djupare förståelse för hur könsroller och traditionella normer påverkar vardagens sysslor och uppgifter.
## 1. Inledning till jämställdhet och arbetsfördelning
Undervisningen under dessa två veckor syftar till att introducera eleverna till begreppen jämställdhet och arbetsfördelning i hemmet. Vi kommer att diskutera historiska perspektiv och nutida utmaningar samt exemplifiera hur normer påverkar våra liv.
### v. 9 – Introduktion till jämställdhet i hemmet (27/2-5/3)
– **Lektion 1** – Introduktion till begreppet jämställdhet och dess betydelse.
– Genomgång av vad jämställdhet innebär, med fokus på hur den påverkar vår vardag och arbetsfördelningen i hemmet. Diskussionsfrågor förbereds för att stimulera en öppen och aktiv dialog.
### v. 10 – Diskussion kring arbetsfördelning i hemmet (6/3-12/3)
– **Lektion 1** – Arbetsfördelning i hemmet: Vad säger forskningen och hur ser det ut idag?
– Undervisningen fokuserar på att presentera och diskutera forskningsresultat kring hur sysslor är fördelade i olika hushåll. Eleverna delas in i grupper för att diskutera sina egna erfarenheter och reflektioner kring arbetsfördelningen.
**Källa:** (Lgr 22, Hem- och konsumentkunskap, åk. 7-9)
## Uppföljning
Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
– 📄 Word – Skapar ett dokument.
– 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
– ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen