“[Planering]. Hem- och konsumentkunskap. Första hjälpen och livräddning. (2 v.). [Åk 4-6]”

“`html

Ämne: Hem- och konsumentkunskap / Hälsa & Livsstil

Årskurs: Åk 4-6 eller högstadiet

Tid: Vecka 36 till vecka 37

Block 1: Första hjälpen – lär dig rädda liv med kreativitet och humor

Syfte: Detta block syftar till att eleverna ska lära sig grunderna i första hjälpen genom praktiska övningar varvat med kreativa inslag som rollspel, tävlingar och sketcher. Det centrala innehållet handlar om att känna igen nödsituationer och hur man agerar snabbt och korrekt.

Schema för lektioner

Lektion Tema Vecka
1 Introduktion till första hjälpen – Vad är viktigt? 36
2 Rollspel och övningar – ringa 112 och stoppa blödning 36
3 Skapa en första hjälpen-sketch 37
4 Tävling: Vem kan mest om första hjälpen? 37

Lektion 1

Tema:

Introduktion till första hjälpen – Vad är viktigt?

I denna lektion får eleverna en introduktion till vad första hjälpen är, varför det är viktigt och vilka regler som gäller när någon är skadad. Lektionen innehåller en kort film som visar insatser i olika nödsituationer följt av en diskussion om att vara lugn och handla snabbt.

Lektion 2

Tema:

Rollspel och övningar – Ring 112 och stoppa blödning

Eleverna får i par öva på hur man pratar med 112. De provar även enkla metoder för att stoppa blödning med hjälp av material i klassrummet. Genom praktiska övningar får de känna trygghet i att agera vid olyckor.

Lektion 3

Tema:

Skapa en första hjälpen-sketch

Eleverna delas in i små grupper och skapar korta sketcher där de på ett humoristiskt sätt illustrerar hur man gör första hjälpen. Detta tränar både förståelse och presenterande.

Lektion 4

Tema:

Tävling: Vem kan mest om första hjälpen?

En rolig quiz-tävling där eleverna får testa sina kunskaper. Frågorna handlar om vad man ska göra vid olika typer av skador och nödsituationer. Lektionen avslutas med en gemensam summering och uppmuntran att fortsätta träna första hjälpen.

“`


Modern Tillbaka-knapp