Veckoplanering
Denna planering är utformad för att genomföra en lektion i Hem- och konsumentkunskap där fokus ligger på att laga ugnsrostade rotfrukter. Lektionen är särskilt anpassad för elever med dyslexi och svårigheter att tolka måttenheter, med tydliga visuella hjälpmedel och förenklade instruktioner för att inkludera alla elever i lärandet.
Årskurs: 7
Ämne: Hem- och konsumentkunskap (Livsmedelskunskap)
Tema: Ugnsrostade rotfrukter
Tidsperiod: 1 lektion, 50 minuter
Elevgrupp: Tre elever med dyslexi och svårigheter med matematik, särskilt tolka måttenheter
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Ugnsrostade rotfrukter | v. – (1 lektion) |
Ämnesblock 1: Planering och genomförande av matlagningsdemonstration med rotafrukter för inkluderande undervisning
Detta block fokuserar på att planera och genomföra en matlagningslektion där elever med särskilda behov, såsom dyslexi och matematiksvårigheter, får möjlighet att delta fullt ut. Undervisningen utformas med anpassade, visuella instruktioner och praktiska moment för att lära eleverna om livsmedel och matlagning samtidigt som måttenheter görs tydliga och lättförståeliga. Valet av ugnsrostade rotfrukter som tema ger en enkel rätt med få ingredienser som kan tillagas inom lektionstiden och passar en begränsad HK-budget.
Betygskriterierna fokuserar på elevens förmåga att följa instruktioner, aktivt delta i arbetet, använda visuella hjälpmedel och reflektera över sin egen lärprocess.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Planering och genomförande av matlagning med hänsyn till hygien, redskap, livsmedel och näringslära. Anpassning av arbetsuppgifter utifrån individuella behov.
Hantera enklare matematiska mått och volymer i recept. |
Eleven kan med handledning följa recept och använda hjälpmedel för att genomföra matlagning. Eleven kan använda grundläggande mått och volymer med stöd. |
Eleven kan självständigt följa recept och anpassa arbetsuppgifter utifrån sina förutsättningar. Eleven visar förståelse för mått och volymer och kan tillämpa dessa i praktiken. |
Källa: Lgr22, Hem- och konsumentkunskap, Åk 7-9
v. – (datum) – Introduktion och matlagningsdemonstration
- Lektion 1 – Introduktion: Presentation av rotfrukter med fysisk visning och samtal om deras näringsvärde och användning. Fokus på inkludering och anpassning för elever med dyslexi. Visuella instruktioner och färgkodade mått demonstreras.
- Lektion 2 – Praktisk matlagning: Eleverna delas in i små grupper med klara arbetsuppgifter anpassade efter styrkor. Måttenheter förklaras med färgkodade redskap och bildstöd.
- Lektion 3 – Tillagning: Ugnsrostade rotfrukter sätts in i ugnen. Tidsstyrning görs med timer, och samtal om rotfrukters näringsinnehåll och egenskaper hålls.
- Lektion 4 – Avsmakning och reflektion: Eleverna får smaka på rätten och reflektera muntligt och med bildstöd kring det enkla eller svåra under matlagningen.
Vill du att jag sparar planeringen som Word-fil, utvecklar lektionsbeskrivningarna ytterligare, eller justerar planeringen med annat fokus?