Veckoplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1a1
Tema: Upplysningen, amerikanska och franska revolutionen
Planeringen syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för de centrala händelserna och idéerna under upplysningen och de revolutioner som följde. Genom lektioner, diskussioner och källstudier kommer eleverna att utforska hur dessa händelser har format den moderna världen.
1. Introduktion till upplysningen och dess centrala idéer
Undervisningen under dessa två veckor syftar till att introducera eleverna till upplysningens grundidéer och hur dessa ledde till de amerikanska och franska revolutionerna. Vi kommer att diskutera centrala tänkare som Voltaire, Rousseau och Locke.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Idéer om mänskliga rättigheter och demokrati. | Eleven kan redogöra för grundläggande upplysningsfilosofer och deras betydelse. |
Historiska förutsättningar för revolutionerna. | Eleven kan diskutera orsakerna bakom den amerikanska och franska revolutionen. |
(Läroplan för gymnasieskolan, Gy11)
v. 13 – Introduktion till upplysningen (27/3 – 2/4)
– Lektion 1 – Introduktion till upplysningens idéer och centrala tänkare.
– Lektion 2 – Diskussion: Hur påverkar upplysningens idéer dagens samhälle?
v. 14 – Källstudier och revolutionernas betydelse (3/4 – 9/4)
– Lektion 1 – Grupperna analyserar källor om upplysningen och dess påverkan på revolutionerna.
– Lektion 2 – Diskussion om människors rättigheter utifrån upplysningstiden och hur dessa manifesterades under revolutionerna.
2. Den Amerikanska Revolutionens påverkan
Den amerikanska revolutionen som en konkret tillämpning av upplysningens idéer och dess långsiktiga konsekvenser för det moderna demokratiska samhället.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Den amerikanska revolutionens orsaker och konsekvenser. | Eleven kan redogöra för händelser och ideologier bakom den amerikanska revolutionen. |
(Läroplan för gymnasieskolan, Gy11)
v. 13 – Den Amerikanska Revolutionen (27/3 – 2/4)
– Lektion 1 – Vi analyserar den amerikanska självständighetsförklaringen.
– Lektion 2 – Diskussion om revolutionens betydelse för demokratins framväxt.
v. 14 – Franska Revolutionens påverkan (3/4 – 9/4)
– Lektion 1 – Genomgång av de händelser som ledde till den franska revolutionen.
– Lektion 2 – Källkritisk analys av källor som beskriver revolutionen och dess följder.
3. Den Franska Revolutionens konsekvenser
Vi utforskar hur den franska revolutionen cementerade upplysningsidén i praktiken och dess roll i utvecklingen av moderna demokratier.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Den franska revolutionens konsekvenser för politiska strukturer i Europa. | Eleven kan redogöra för hur den franska revolutionen förändrade det politiska landskapet. |
(Läroplan för gymnasieskolan, Gy11)
v. 14 – Den Franska Revolutionens betydelse (3/4 – 9/4)
– Lektion 1 – Diskussion om människors rättigheter under och efter revolutionen.
– Lektion 2 – Reflektion över revolutionens relevans i dagens samhälle.
Sammanfattning
Planeringen ger en grundlig introduktion till upplysningen och dess påverkan på både den amerikanska och franska revolutionen, med fokus på centrala idéer och källkritiska analyser. Eleverna uppmuntras att reflektera över hur dessa historiska händelser fortfarande påverkar oss idag.