Veckoplanering
Årskurs: 7-9
Ämne: Historia
Tema: Amerikanska, industriella och franska revolutionerna
Denna planering syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för de amerikanska, industriella och franska revolutionerna. Eleverna får välja en person eller en händelse inom någon av dessa revolutioner för att fördjupa sig i genom grupparbeten och diskussioner.
1. Introduktion till den amerikanska revolutionen och dess konsekvenser
Undervisningen under denna vecka syftar till att introducera den amerikanska revolutionen, dess orsaker och konsekvenser både i USA och globalt. Eleverna kommer att diskutera nyckelpersoner och händelser som ledde till revolutionen och välja en person eller händelse för fördjupning.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Den amerikanska revolutionens orsaker och konsekvenser | Eleven kan redogöra för några viktiga händelser i den amerikanska revolutionen. |
(Lgr 22, Historia, åk. 7-9)
v. 1 – Introduktion till den amerikanska revolutionen (1/1-7/1)
– Lektion 1 – Vad var den amerikanska revolutionen?
– Eleverna väljer en person eller en händelse att fördjupa sig i.
– [Röd dag] – Nyårsdagen (1/1).
2. Den industriella revolutionen och dess globala påverkan
Denna vecka fokuserar på den industriella revolutionen, dess orsaker, viktiga uppfinningar och hur den förändrade samhället. Eleverna fortsätter att arbeta med sina valda ämnen och karaktärer.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Den industriella revolutionens påverkan på individ och samhälle | Eleven kan beskriva hur den industriella revolutionen påverkade människors liv. |
(Lgr 22, Historia, åk. 7-9)
v. 2 – Den industriella revolutionen (8/1-14/1)
– Lektion 2 – Vad innebar den industriella revolutionen?
– Fortsatt arbete med valda personer/händelser.
3. Den franska revolutionen och dess betydelse för Europa
Fokus för denna vecka är den franska revolutionen, dess orsaker och hur den påverkade Europa och världen. Eleverna gör djupare analyser av sina valda teman.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Den franska revolutionens betydelse och konsekvenser | Eleven kan redogöra för förhållandena som ledde till den franska revolutionen. |
(Lgr 22, Historia, åk. 7-9)
v. 3 – Den franska revolutionen (15/1-21/1)
– Lektion 3 – Vad orsakade den franska revolutionen?
– Eleverna arbetar med sina teman och diskussioner om deras betydelse.
4. Jämförelse mellan de tre revolutionerna
Denna vecka syftar till att jämföra och kontrastera de tre revolutionerna. Eleverna kommer att arbeta i grupper för att diskutera likheter och skillnader samt förbereda presentationer av sina val.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Jämförelser av de tre revolutionerna | Eleven kan göra enkla jämförelser mellan två historiska händelser. |
(Lgr 22, Historia, åk. 7-9)
v. 4 – Jämförande analys av revolutionerna (22/1-28/1)
– Lektion 4 – Hur hänger de tre revolutionerna ihop?
– Grupperna förbereder presentationer av sina val.
5. Presentation av grupparbete och reflektion
Under den sista veckan kommer eleverna att presentera sina grupper och bygga vidare på reflektioner kring vad de lärt sig om de tre revolutionerna och sina respektive teman.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Presentationsteknik och reflektion | Eleven kan enkelt redogöra för sina tankar och reflektioner kring det som lärt sig. |
(Lgr 22, Historia, åk. 7-9)
v. 5 – Presentation av grupper (29/1-4/2)
– Lektion 5 – Presentera grupparbeten.