“[Planering]. Historia. Columbus och Upptäcktsresande. (2 v.). [Åk 8]”

“`html

Ämne: Columbus och Upptäcktsresande

Årskurs: Åk 8

Tid: 2 lektioner per vecka á 50 minuter

Planeringens Översikt

Denna lektionsplanering syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för Columbus och andra upptäcktsresande, samt att diskutera de historiska konsekvenserna av deras resor.

Veckor och Teman

Vecka Tema
1 Introduktion till Columbus och hans resor
2 Källkritik och historiska källor
3 Konsekvenser av upptäckterna
4 Diskussion och reflektion

Aktiviteter och Uppgifter

Eleverna kommer att delta i diskussioner, gruppearbeten och individuella uppgifter för att fördjupa sin förståelse av ämnet.

Uppgifter

  1. Forskning om Columbus resor och presentation av resultaten.
  2. Analysera en historisk källa och diskutera dess trovärdighet.
  3. Reflektera över de långsiktiga konsekvenserna av upptäckterna på dagens samhälle.

Bedömning

Bedömningen kommer att baseras på elevernas deltagande, kvaliteten på deras presentationer och deras förmåga att analysera och reflektera över ämnet.

Bedömningskriterier

Kriterium Beskrivning
Deltagande Aktiv och konstruktiv medverkan i diskussioner.
Presentation Klarhet och struktur i presentationen av forskningen.
Analys Förmåga att kritiskt granska och reflektera över källor.

“`


Modern Tillbaka-knapp