Ämne: Historia
Årskurs: 2
Planering: Forntiden, 5 veckor
Den här planeringen för Historia i årskurs 2 fokuserar på området Forntiden under fem veckor med två lektioner per vecka. Syftet är att ge eleverna en grundläggande förståelse för hur människor levde under forntiden, viktiga händelser och utvecklingar samt hur arkeologiska fynd kan berätta om det förflutna.
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Människors liv och samhällen under forntiden | v. 1–5 |
Ämnesblock 1: Människors liv och samhällen under forntiden
Det här blocket ger eleverna en introduktion till forntiden genom att undersöka hur människor levde i olika tidsperioder inom forntiden, såsom stenåldern, bronsåldern och järnåldern. Fokus ligger på vardagsliv, redskap, bosättningar och hur människor anpassade sig till sin miljö. Genom att arbeta med detta centrala innehåll får eleverna möjlighet att utveckla en förståelse för historiska sammanhang och människors livsvillkor förr i tiden.
Betygskriterierna för blocket handlar om att kunna berätta om historiska händelser och utvecklingar samt att använda historiska begrepp på ett enkelt sätt.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Människors liv i olika tider under forntiden, till exempel stenåldern, bronsåldern och järnåldern. | Eleven kan med viss säkerhet berätta om hur man levde under forntiden. | Eleven kan enkelt och ganska utförligt berätta om hur man levde under forntiden och använda några historiska begrepp. |
Lgr22, Historia, Åk 1-3
Veckovis planering
v. 1 – Forntidens tidsperioder och kännetecken (vecka 1)
- Lektion 1 – Introduktion till forntiden: Genomgång av olika tidsperioder inom forntiden och deras kännetecken.
- Lektion 2 – Stenåldern: Hur människor levde och vad de använde för redskap.
v. 2 – Bronsåldern: Livsstil och redskap (vecka 2)
- Lektion 3 – Bronsåldern: Viktiga förändringar och nya tekniker.
- Lektion 4 – Arbete med bilder och föremål från bronsåldern för att förstå människors vardag.
v. 3 – Järnåldern: Samhälle och bosättningar (vecka 3)
- Lektion 5 – Järnåldern: Samhällsstrukturer och hur människors liv förändrades.
- Lektion 6 – Praktisk uppgift: Skapa en tidslinje över forntiden.
v. 4 – Arkeologi och forntida fynd (vecka 4)
- Lektion 7 – Vad är arkeologi? Hur hittar och tolkar man fynd?
- Lektion 8 – Grupparbete med bilder på forntida föremål och diskutera vad de kan berätta.
v. 5 – Sammanfattning och reflektion (vecka 5)
- Lektion 9 – Sammanfatta och repetera de olika perioderna i forntiden.
- Lektion 10 – Diskussionsövning: Varför är det viktigt att veta om forntiden?