Kompakt AI-Knappmeny

Planering. Historia. Franska revolutionens ideologier och händelseförlopp. v. 49 – v. 5. [Åk. 8]

Veckoplanering

**Årskurs:** Åk 8
**Ämne:** Historia
**Tema:** Franska revolutionen

Planeringen fokuserar på franska revolutionens ideologier och händelseförlopp, med syftet att ge eleverna en djupare förståelse för de sociala och politiska faktorer som bidrog till revolutionen samt dess efterverkningar. Undervisningen är strukturerad i ämnesblock som berör centrala teman knutna till denna historiska händelse.

1. Ideologier som påverkade den franska revolutionen

Undervisningen under dessa två veckor syftar till att introducera eleverna till de viktigaste ideologierna som influerade den franska revolutionen, såsom liberalism, socialism och nationalism. Eleverna kommer att diskutera och analysera hur dessa tankeströmningar bidrog till revolutionens uppkomst och utveckling.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Grundläggande kunskaper om centrala ideologier. Eleven beskriver grundläggande aspekter av centrala ideologier och deras framträdande roll under den franska revolutionen.

(Lgr 22, Historia, åk 7-9)

v. 49 – Introduktion till ideologier (4/12-10/12)

– Lektion 1 – Introduktion till ideologier och deras betydelse under franska revolutionen.
– Lektion 2 – Diskussion kring liberalismens och socialismens framväxt och betydelse.

v. 50 – Vidare utforskning av ideologier (11/12-17/12)

– Lektion 1 – Nationalismens roll i revolutionen.
– Lektion 2 – Elevdiskussion och sammanfattning av ideologierna.

2. Händelseförloppet under den franska revolutionen

Denna vecka fokuserar på att lära eleverna om de avgörande händelserna under den franska revolutionen, inklusive stormningen av Bastiljen, införandet av deklarationen om människans och medborgarens rättigheter samt etableringen av den första franska republiken.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Kännedom om de centrala händelserna under den franska revolutionen. Eleven redogör för centrala händelser under den franska revolutionen och deras betydelse.

(Lgr 22, Historia, åk 7-9)

v. 2 – Händelsernas betydelse (8/1-14/1)

– Lektion 1 – Stormningen av Bastiljen och dess symbolik.
– Lektion 2 – Genomgång av deklarationen om människans och medborgarens rättigheter.

v. 3 – Grundandet av den första republiken (15/1-21/1)

– Lektion 1 – Den första franska republiken och dess betydelse för framtida demokratier.
– Lektion 2 – Sammanfattning av händelseförloppet och dess konsekvenser.

3. Franska revolutionens efterverkningar och påverkan på Europa

I detta ämnesblock kommer fokus att ligga på hur den franska revolutionen influerade andra länder i Europa och bidrog till spridning av idéer om demokrati och mänskliga rättigheter.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Betydelsen av den franska revolutionens spridande av idéer. Eleven beskriver hur den franska revolutionen påverkade andra länder i Europa.

(Lgr 22, Historia, åk 7-9)

v. 4 – Revolutionens konsekvenser (22/1-28/1)

– Lektion 1 – Revolutionens påverkan på andra europeiska länder.
– Lektion 2 – Diskussionsövning kring revolutionens idéer och deras relevans idag.

v. 5 – Summering och reflektion (29/1-4/2)

– Lektion 1 – Reflektion kring vad vi lärde oss om den franska revolutionen.
– Lektion 2 – Delprov om ideologier och händelseförloppet under den franska revolutionen.

Uppföljning

Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
– 📄 Word – Skapar ett dokument.
– 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
– ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen


Modern Tillbaka-knapp