Veckoplanering: Frihetstiden
Här kommer en sammanfattning av innehållet för tre lektioner om Frihetstiden för Årskurs 6 i ämnet Historia. Målet är att belysa viktiga händelser och förändringar under frihetstiden, kopplat till centralt innehåll i läroplanen.
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Frihetstiden | v. 1–3 |
Ämnesblock 1: Frihetstiden – politiska förändringar och samhällsutveckling
Detta block syftar till att ge eleverna en förståelse för vad frihetstiden innebar för Sverige, vilka viktiga politiska förändringar som skedde och hur samhället utvecklades under denna period. Eleverna kommer att lära sig om maktförhållanden, riksdagen, och viktiga personer som påverkade tidens politik. Materialet har valts för att ge en bred och grundläggande bild av tidsepoken i ett sammanhang som är lämpligt för årskurs 6.
Betygskriterierna fokuserar på att eleverna ska kunna beskriva centrala politiska förändringar, använda historiska begrepp och resonera om orsaker och konsekvenser av händelser från frihetstiden.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Sveriges politiska utveckling under frihetstiden och dess innebörd | Eleven kan på ett enkelt sätt beskriva några förändringar i Sveriges politiska utveckling under frihetstiden. | Eleven kan med viss säkerhet beskriva och förklara några förändringar i Sveriges politiska utveckling under frihetstiden. |
[Lgr22, Historia, Åk 4-6]
v. 1 – Introduktion till frihetstiden (datum)
- Lektion 1 – Frihetstidens bakgrund: Vad är frihetstiden och varför började den? Fokus på stormaktstidens slut och kungens makt.
- Lektion 2 – Riksdagens roll under frihetstiden: Genomgång av riksdagens uppgifter och maktfördelning.
- Lektion 3 – Diskussion och frågor: Vad innebär begreppet “frihetstid”? Hur skiljer sig riket från tidigare?
v. 2 – Viktiga personer och politiska förändringar (datum)
- Lektion 4 – Presentation av viktiga gestalter som Axel von Fersen och andra politiker.
- Lektion 5 – Maktskifte och parlamentarism: Hur fördelades makten? Elevuppgift: Gör en tidslinje med viktiga händelser.
- Lektion 6 – Gruppdiskussion: Varför var frihetstiden viktig för Sveriges utveckling? Reflektioner och samtal.
v. 3 – Samhällsutveckling och avslutning (datum)
- Lektion 7 – Samhälls- och kulturförändringar under frihetstiden: Ekonomi, vetenskap och kultur.
- Lektion 8 – Sammanfattande quiz och genomgång av begrepp.
- Lektion 9 – Elevuppgift: Skriv en kort reflektion om vad du lärt dig om frihetstiden.