Kompakt AI-Knappmeny

Planering. Historia. Frihetstiden och gustavianska tiden. 7 v. [Åk. 4 – 6]

Veckoplanering

Denna planering i Historia för årskurs 6 omfattar perioden frihetstiden och den gustavianska tiden. Syftet är att ge eleverna förståelse för de politiska förändringarna, samhällsutvecklingen och viktiga historiska händelser under 1700-talet i Sverige. Planeringen vilar på centralt innehåll i Lgr22 och fokuserar på att eleverna utvecklar sin förmåga att resonera om orsaker och konsekvenser av historiska skeenden samt att använda historiska begrepp på rätt sätt.

Årskurs: 6
Ämne: Historia
Tidsperiod: v. 12–18

Block Tema Veckor
1 Frihetstiden – politiska förändringar och samhällsliv v. 12-15
2 Gustavianska tiden – kungamakten och kultur v. 16-18

Ämnesblock 1: Frihetstiden – politiska förändringar och samhällsliv under 1700-talet

Detta ämnesblock fokuserar på frihetstiden, en period i Sveriges historia då makten i hög grad flyttades från monarkin till riksdagen. Eleverna lär sig om orsakerna till regimskiftet, de politiska förutsättningarna och hur samhället påverkades av denna omvälvning. Vi tar också upp förändringar i vardagsliv, ekonomi och kultur under perioden, kopplat till det centrala innehållet om historiska förändringar och bruket av historiska begrepp.

Betygskriterier som betonas i detta block handlar om att kunna beskriva och förklara historiska skeenden och resonera om orsaker och konsekvenser i enkel form samt använda ämnesspecifika begrepp.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Sveriges historia från 1600- till 1800-talet och viktiga politiska beslut och omvälvningar Eleven kan ge exempel på historiska skeenden… och enkelt ge kommentarer om orsaker och konsekvenser. Eleven kan ge exempel på historiska skeenden och kan utveckla och förklara orsaker och konsekvenser.

[Lgr22, Historia, Åk 4-6]

v. 12 – Frihetstidens början och politiska förändringar (18/3-24/3)

  • Lektion 1 – Introduktion till frihetstiden: Presentation av tidsperioden och dess betydelse för Sveriges politiska utveckling.
  • Lektion 2 – Riksdagens roll: Genomgång av maktförskjutning från kung till riksdag och förklaring av riksdagens struktur och funktioner.

v. 13 – Frihetstidens samhällsliv och kultur (25/3-31/3)

  • Lektion 3 – Samhällets förändringar: Hur vardagslivet påverkades, exempel på arbete, utbildning och kultur.
  • Lektion 4 – Ekonomi och handel: Genomgång av handelns utveckling och betydelse under perioden.

v. 14 – Viktiga händelser och personligheter under frihetstiden (1/4-7/4)

  • Lektion 5 – Politik och ledare: Fokus på Axel von Fersen och riksdagspartier.
  • Lektion 6 – Konsekvenser av frihetstiden: Diskussion kring positiva och negativa effekter.

v. 15 – Sammanfattning och fördjupning (8/4-14/4)

  • Lektion 7 – Grupparbete: Eleverna arbetar med att presentera valda aspekter av frihetstiden.
  • Lektion 8 – Reflektion och repetition: Genomgång och diskussion kring viktiga begrepp och händelser.

Ämnesblock 2: Gustavianska tiden – kungamakten och kulturens framväxt

I detta block fördjupar vi oss i gustavianska tiden och Gustaf III:s kungamakt. Fokus ligger på hans reformer, teaterns och kulturens betydelse, samt hur politik och konst gestaltade sig under perioden. Eleverna får också förståelse för maktrelationer och konflikter under 1700-talets senare del.

Betygskriterier fokuserar på att beskriva förändringar i samhället under gustavianska tiden och använda historiska begrepp med viss säkerhet.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Sveriges historia från 1600- till 1800-talet med fokus på Gustaf III och kulturella framsteg Eleven kan beskriva några förändringar i samhället och förklara vad de betydde. Eleven kan beskriva förändringar i samhället och deras betydelse med viss utveckling.

[Lgr22, Historia, Åk 4-6]

v. 16 – Gustaf III:s maktövertagande och reformer (15/4-21/4)

  • Lektion 9 – Gustaf III:s roll: Introduktion till kungen och hans reformer.
  • Lektion 10 – Politiska förändringar: Diskussion om hur kungens makt stärktes.

v. 17 – Kultur och teater under gustavianska tiden (22/4-28/4)

  • Lektion 11 – Teatern och konsten: Genomgång av gustaviansk kultur och teaterns betydelse.
  • Lektion 12 – Kända personer: Fokus på konstnärer och kulturpersonligheter.

v. 18 – Konflikter och samhällsutmaningar (29/4-5/5)

  • Lektion 13 – Inrikespolitik: Konflikter mellan kung och riksdag.
  • Lektion 14 – Sammanfattning: Reflektion kring gustavianska tidens betydelse för Sverige.

Modern Tillbaka-knapp
×