Veckoplanering
Denna planering i Historia för årskurs 6 omfattar perioden frihetstiden och den gustavianska tiden. Syftet är att ge eleverna förståelse för de politiska förändringarna, samhällsutvecklingen och viktiga historiska händelser under 1700-talet i Sverige. Planeringen vilar på centralt innehåll i Lgr22 och fokuserar på att eleverna utvecklar sin förmåga att resonera om orsaker och konsekvenser av historiska skeenden samt att använda historiska begrepp på rätt sätt.
Årskurs: 6
Ämne: Historia
Tidsperiod: v. 12–18
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Frihetstiden – politiska förändringar och samhällsliv | v. 12-15 |
2 | Gustavianska tiden – kungamakten och kultur | v. 16-18 |
Ämnesblock 1: Frihetstiden – politiska förändringar och samhällsliv under 1700-talet
Detta ämnesblock fokuserar på frihetstiden, en period i Sveriges historia då makten i hög grad flyttades från monarkin till riksdagen. Eleverna lär sig om orsakerna till regimskiftet, de politiska förutsättningarna och hur samhället påverkades av denna omvälvning. Vi tar också upp förändringar i vardagsliv, ekonomi och kultur under perioden, kopplat till det centrala innehållet om historiska förändringar och bruket av historiska begrepp.
Betygskriterier som betonas i detta block handlar om att kunna beskriva och förklara historiska skeenden och resonera om orsaker och konsekvenser i enkel form samt använda ämnesspecifika begrepp.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Sveriges historia från 1600- till 1800-talet och viktiga politiska beslut och omvälvningar | Eleven kan ge exempel på historiska skeenden… och enkelt ge kommentarer om orsaker och konsekvenser. | Eleven kan ge exempel på historiska skeenden och kan utveckla och förklara orsaker och konsekvenser. |
[Lgr22, Historia, Åk 4-6]
v. 12 – Frihetstidens början och politiska förändringar (18/3-24/3)
- Lektion 1 – Introduktion till frihetstiden: Presentation av tidsperioden och dess betydelse för Sveriges politiska utveckling.
- Lektion 2 – Riksdagens roll: Genomgång av maktförskjutning från kung till riksdag och förklaring av riksdagens struktur och funktioner.
v. 13 – Frihetstidens samhällsliv och kultur (25/3-31/3)
- Lektion 3 – Samhällets förändringar: Hur vardagslivet påverkades, exempel på arbete, utbildning och kultur.
- Lektion 4 – Ekonomi och handel: Genomgång av handelns utveckling och betydelse under perioden.
v. 14 – Viktiga händelser och personligheter under frihetstiden (1/4-7/4)
- Lektion 5 – Politik och ledare: Fokus på Axel von Fersen och riksdagspartier.
- Lektion 6 – Konsekvenser av frihetstiden: Diskussion kring positiva och negativa effekter.
v. 15 – Sammanfattning och fördjupning (8/4-14/4)
- Lektion 7 – Grupparbete: Eleverna arbetar med att presentera valda aspekter av frihetstiden.
- Lektion 8 – Reflektion och repetition: Genomgång och diskussion kring viktiga begrepp och händelser.
Ämnesblock 2: Gustavianska tiden – kungamakten och kulturens framväxt
I detta block fördjupar vi oss i gustavianska tiden och Gustaf III:s kungamakt. Fokus ligger på hans reformer, teaterns och kulturens betydelse, samt hur politik och konst gestaltade sig under perioden. Eleverna får också förståelse för maktrelationer och konflikter under 1700-talets senare del.
Betygskriterier fokuserar på att beskriva förändringar i samhället under gustavianska tiden och använda historiska begrepp med viss säkerhet.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Sveriges historia från 1600- till 1800-talet med fokus på Gustaf III och kulturella framsteg | Eleven kan beskriva några förändringar i samhället och förklara vad de betydde. | Eleven kan beskriva förändringar i samhället och deras betydelse med viss utveckling. |
[Lgr22, Historia, Åk 4-6]
v. 16 – Gustaf III:s maktövertagande och reformer (15/4-21/4)
- Lektion 9 – Gustaf III:s roll: Introduktion till kungen och hans reformer.
- Lektion 10 – Politiska förändringar: Diskussion om hur kungens makt stärktes.
v. 17 – Kultur och teater under gustavianska tiden (22/4-28/4)
- Lektion 11 – Teatern och konsten: Genomgång av gustaviansk kultur och teaterns betydelse.
- Lektion 12 – Kända personer: Fokus på konstnärer och kulturpersonligheter.
v. 18 – Konflikter och samhällsutmaningar (29/4-5/5)
- Lektion 13 – Inrikespolitik: Konflikter mellan kung och riksdag.
- Lektion 14 – Sammanfattning: Reflektion kring gustavianska tidens betydelse för Sverige.