Kompakt AI-Knappmeny

Planering. Historia. Frihetstiden. v. 4 – v. 9. [Åk. 6]

Veckoplanering

Årskurs: 6

Ämne: Historia

Tema: Frihetstiden

Denna planering syftar till att ge eleverna förståelse för frihetstiden i svensk historia, dess händelser och betydelse. Genom olika undervisningsmetoder som diskussioner, källstudier och projekt ska eleverna få en djupare inblick i perioden.

1. Introduktion till Frihetstiden och dess betydelse

Undervisningen under dessa veckor syftar till att ge eleverna grundläggande kunskaper om frihetstiden, centrala händelser och viktiga personer. Eleverna kommer att få analysera olika källor och diskutera deras innebörd.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Centrala händelser under frihetstiden. Eleven kan redogöra för framträdande händelser i svensk historia.

(Lgr 22, Historia, åk. 6)

v. 4 – Introduktion till Frihetstiden (22/1 – 28/1)
  • Lektion 1 – Introduktion; Vad är frihetstiden?
  • Lektion 2 – Översikt av viktiga händelser under perioden.
  • [Temadag] – Mångkulturalismens dag (27/1).
v. 5 – Viktiga personer under Frihetstiden (29/1 – 4/2)
  • Lektion 1 – Biografi och betydelse av Axel Oxenstierna.
  • Lektion 2 – Kända kvinnor och män under frihetstiden.
v. 6 – Källor och historisk metod (5/2 – 11/2)
  • Lektion 1 – Hur arbetar historiker med källor?
  • Lektion 2 – Källkritik exempel och övningar.
v. 7 – Social och ekonomisk utveckling (12/2 – 18/2)
  • Lektion 1 – Hur påverkades samhället och ekonomin?
  • Lektion 2 – Jämförelse med tidigare perioder.
v. 8 – Sammanfattning och förberedelse (19/2 – 25/2)
  • Lektion 1 – Sammanfattning av Frihetstiden.
  • Lektion 2 – Förberedelse inför delprovet.
v. 9 – Delprov och avslutning (26/2 – 3/3)
  • Lektion 1 – Delprov om frihetstiden, 60 minuter.
  • [Röd dag] – Internationella kvinnodagen (8/3).

Uppföljning

Nyckelord:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
  • ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen

Modern Tillbaka-knapp
×