Veckoplanering
Årskurs: årskurs 9
Ämne: Historia
Tema: Historiska perspektiv och analys
Planeringen syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för viktiga historiska händelser, teman och processer från olika tidsepoker och ge dem verktyg för historisk analys. Undervisningen kommer att väva in både källkritik och analys av olika perspektiv i historien.
1. Introduktion till historiska perspektiv och källkritik
Undervisningen under detta ämnesblock syftar till att introducera eleverna till olika perspektiv inom historiebruket och vikten av källkritik. Eleverna ska lära sig att kritiskt granska källor och förstå hur historiska händelser kan tolkas på olika sätt utifrån olika perspektiv.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Historiska begrepp, källkritik och tolkningar | Eleven kan redogöra för och använda grundläggande historiska begrepp. |
(Lgr 22. Historia, åk 9)
v. 47 – Introduktion till historiografiska perspektiv (20/11-26/11)
- Lektion 1 – Introduktion till kursen och historiska perspektiv
- Lektion 2 – Källkritik och dess betydelse inom historia
v. 48 – Undersökning av primära och sekundära källor (27/11-3/12)
- Lektion 1 – Primära källor: Definition och exempel
- Lektion 2 – Sekundära källor: Skillnader och betydelse
2. Svenska perioden och dess konsekvenser
Detta block fokuserar på den svenska perioden av stormaktstiden, där eleverna får kunskap om hur dessa historiska händelser har format Sverige och dess relationer med andra länder.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Sverige under stormaktstiden | Eleven kan redogöra för hur historiska händelser påverkat utvecklingen i Sverige. |
(Lgr 22. Historia, åk 9)
v. 49 – Stormaktstidens uppgång (4/12-10/12)
- Lektion 1 – Sveriges makt och inflytande i Europa
- Lektion 2 – Viktiga händelser och personer under perioden
v. 50 – Stormaktstidens konsekvenser (11/12-17/12)
- Lektion 1 – Samhällsstrukturer under stormaktstiden
- Lektion 2 – Arvet efter stormaktstiden i dagens samhälle
3. Från industrialisering till världskrig
I detta block kommer eleverna att studera industrialiseringens påverkan på Sverige och världen, samt hur dessa förändringar ledde till konflikter och världskrig.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Industrialismen och dess globala påverkan | Eleven kan ge exempel på hur industrialiseringen förändrade samhället och ekonomin. |
(Lgr 22. Historia, åk 9)
v. 2 – Industrialismens framväxt (8/1-14/1)
- Lektion 1 – Vad är industrialisering?
- Lektion 2 – Effekter av den industriella revolutionen
v. 3 – Världskrigen och deras konsekvenser (15/1-21/1)
- Lektion 1 – Första världskrigets orsaker och konsekvenser
- Lektion 2 – Andra världskriget och dess påverkan på Sverige
4. Kalla kriget och nutidens historia
Det sista blocket fokuserar på kalla kriget och hur världspolitiken har förändrats efter dess slut. Vi kommer att diskutera nutida konflikter och Sveriges roll i världspolitiken.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kalla kriget och efterdyningar | Eleven kan redogöra för och diskutera viktiga internationella frågor och militära konflikter i nutiden. |
(Lgr 22. Historia, åk 9)
v. 4 – Kalla kriget och dess utbrott (22/1-28/1)
- Lektion 1 – Kalla krigets grunder och ideologier
- Lektion 2 – Viktiga händelser under kalla kriget
v. 5 – Nutidens historia och konflikter (29/1-4/2)
- Lektion 1 – Efter kalla kriget: Nya hinder
- Lektion 2 – Sveriges roll i nutiden och vad vi kan lära av historien