Planering: Nya maktförhållanden i Sverige och mellan länder i Norden år 1719-1866
Årskurs: 6
Ämne: Historia
Tidsperiod: 3 veckor
Antal lektioner per vecka: 3
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Inledning till svenska frihetstiden och stormaktstiden | v. 2 |
2 | Maktdelning och förändringar i Norden under 1700-talet | v. 3–4 |
3 | Sverige och Norden under 1800-talet: unioner och självständighet | v. 5 |
Ämnesblock 1: Inledning till svenska frihetstiden och stormaktstiden
Detta block introducerar den historiska bakgrunden till perioden efter 1719, då frihetstiden inleds i Sverige efter stormaktstidens slut. Eleverna får en överblick av Sveriges maktförhållanden samt den politiska utvecklingen med fokus på förändringar i styrelseskick. Syftet är att skapa förståelse för den nya politiska ordningen med bland annat riksdagens roll och kungens minskade makt.
Betygskriterier för blocket fokuserar på att eleven kan ge enkla beskrivningar av historiska skeenden och använda historiska begrepp. Eleven kan också föra enkla resonemang kring orsaker till och konsekvenser av händelser.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Sveriges och Nordens historia under 1700- och 1800-talet | Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om historiska sammanhang. | Eleven kan föra välutvecklade resonemang och använder då historiska begrepp på ett välanpassat sätt. |
v. 2 – Inledning till frihetstiden i Sverige (8/1–14/1)
- Lektion 1 – Introduktion till stormaktstiden och dess slut: Fokus på vad som kännetecknade stormaktstiden.
- Lektion 2 – Frihetstidens början: Förändringar i styrelseskick efter 1719.
- Lektion 3 – Diskussion och genomgång av riksdagens roll under frihetstiden.
Ämnesblock 2: Maktdelning och förändringar i Norden under 1700-talet
I detta block studeras utvecklingen av maktförhållanden i Norden under 1700-talet. Eleverna undersöker förändringar i relationerna mellan de nordiska länderna och de nya politiska maktbalanserna. Syftet är att eleven ska kunna se samband mellan historiska skeenden och förändringar i maktstrukturer i regionen.
Betygskriterierna innebär att eleven kan beskriva och resonera kring orsaker och konsekvenser till förändringar i maktförhållanden.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Politiska och religiösa förändringar i Norden under 1700-talet | Eleven kan ge enkla beskrivningar av historiska skeenden och gestaltar orsaker och konsekvenser. | Eleven kan göra välutvecklade beskrivningar och förklaringar av förändringar. |
v. 3 – Maktdelning i Sverige och förändrade relationer i Norden (15/1–21/1)
- Lektion 1 – Maktdelning i Sverige: riksdagen och kungens makt.
- Lektion 2 – Relationer mellan Sverige, Danmark och Norge: politiska förändringar.
- Lektion 3 – Grupparbete: jämföra historiska maktförhållanden i de nordiska länderna.
v. 4 – Fördjupning i nordiska relationer (22/1–28/1)
- Lektion 4 – Konflikter och samarbeten i Norden under 1700-talet.
- Lektion 5 – Presentationer av grupparbeten.
- Lektion 6 – Diskussion kring unioner och självständighet i regionen.
Ämnesblock 3: Sverige och Norden under 1800-talet: unioner och självständighet
Det sista blocket behandlar övergångar under 1800-talet med fokus på unionerna mellan Sverige och Norge samt förändringarna i maktförhållanden. Eleverna får också förståelse för demokratiska förändringar och nationalstatens framväxt.
Betygskriterierna innefattar förmågan att föra fördjupade resonemang om historiska förändringar och använda historiska begrepp i relevanta sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Sveriges och Nordens historia under 1800-talet | Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om historiska sammanhang. | Eleven kan föra välutvecklade resonemang och använder då historiska begrepp väl. |
v. 5 – Unionen mellan Sverige och Norge och nationella förändringar (29/1–4/2)
- Lektion 1 – Unionen 1814: bakgrund och konsekvenser.
- Lektion 2 – Demokratiska reformer i Sverige under 1800-talet.
- Lektion 3 – Diskussion och sammanfattning av perioden.