# Veckoplanering
**Årskurs:** Gymnasiet
**Ämne:** Historia 1a1
**Tema:** Upplysningen och tidigmodern tid
Denna planering fokuserar på upplysningen och dess centrala idéer, inklusive den amerikanska och franska revolutionen, med avsikt att förbereda eleverna för provet på tidigmodern tid som inkluderar renässansen och upplysningen. Syftet är att ge eleverna en respektive djup och övergripande förståelse för dessa historiska perioder och deras betydelse.
## 1. Upplysningens idéer och dess påverkan
Undervisningen under dessa veckor syftar till att utforska upplysningens centrala idéer och dess relation till de revolutionära händelser som följde. Eleverna kommer att analysera hur dessa tankar präglade samhällets utveckling.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————-|———————|
| Upplysningens centrala idéer och deras påverkan på samhället | Eleven kan redogöra för upplysningens idéer och deras konsekvenser. |
| Amerikanska och franska revolutionernas orsaker och händelser | Eleven kan ge exempel på viktiga händelser och aktörer under dessa revolutioner. |
(Läroplan för gymnasiet)
### v. 12 – Introduktion till upplysningen (20/3 – 26/3)
– Lektion 1 – Introduktion till upplysningens tankar
– Lektion 2 – Centrala upplysningsfilosofer (Voltaire, Rousseau, Locke)
### v. 13 – Amerikanska och franska revolutionen (27/3 – 2/4)
– Lektion 3 – Bakgrunden till den amerikanska revolutionen och viktiga händelser
– Lektion 4 – Franska revolutionens orsaker och centrala händelser
### v. 14 – Sammanfattning och upprepning (3/4 – 9/4)
– Lektion 5 – Sammanfattning av upplysningens idéer och revolutionernas betydelse
– Lektion 6 – Diskussionsfrågor och förberedelse inför provet
### v. 15 – Provvecka (10/4 – 16/4)
– [NP, Historia] – Prov om tidigmodern tid (renässansen och upplysningen) för åk. gymnasiet. 09:00 den 12/4. (Tidsåtgång 2 timmar)
## Uppföljning
Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
– 📄 Word – Skapar ett dokument.
– 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
– ➡️ Nästa– Fortsätt planeringen