Kompakt AI-Knappmeny

Planering. HKK. Mat och hållbar utveckling. v. 36 – v. 50. [Åk. 8]

Veckoplanering

Årskurs: 8
Ämne: HKK
Tema: Mat och hållbar utveckling
Denna planering kommer att fokusera på matlagning, näringslära och hållbarhetsfrågor kopplade till mat. Syftet är att ge eleverna en förståelse för hur matval påverkar hälsa och miljö.

1. Introduktion till matlagning och näringslära

Undervisningen under dessa veckor syftar till att ge eleverna grundläggande kunskap om matlagningsmetoder, råvaror och näringslära. Dessutom tränas eleverna i att planera och genomföra en måltid.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Matlagning och måltidsplanering Eleven gör enkla val av livsmedel och utreder deras egenskaper och erfordras nämnande.
Hållbara och hälsosamma matval Eleven redogör för enklare samband mellan mat och hälsa.

(Lgr 22, HKK, åk. 7-9)

v. 36 – Introduktion till ämnet och grundläggande matlagning (4/9-10/9)
  • Lektion 1 – Introduktion till hälsosam kost och näringslära
  • Lektion 1 – Diskussion om matens påverkan på hälsa och välbefinnande
v. 37 – Råvaror och deras egenskaper (11/9-17/9)
  • Lektion 2 – Genomgång av olika råvaror och deras näringsinnehåll
  • Lektion 2 – Diskussion om säsongsbetonade råvaror och hållbarhet
v. 38 – Matlagningstekniker (18/9-24/9)
  • Lektion 3 – Praktisk genomgång av olika matlagningstekniker, som kokning och stekning
  • Lektion 3 – Träning i att använda köksredskap på rätt sätt
v. 39 – Planering av måltider (25/9-1/10)
  • Lektion 4 – Eleverna planerar en måltid med fokus på näringsinnehåll och hållbarhet
  • Lektion 4 – Gruppdiskussion om hälsosamma matsedlar
v. 40 – Genomförande av planerad måltid (2/10-8/10)
  • Lektion 5 – Praktisk matlagning av de planerade måltiderna
  • Lektion 5 – Reflektion kring matlagningen och lärdomar
v. 41 – Fördjupning i näringslära (9/10-15/10)
  • Lektion 6 – Genomgång av makro- och mikronäringsämnen
  • Lektion 6 – Diskutera kostens betydelse för prestation och hälsa
v. 42 – Hållbar matproduktion (16/10-22/10)
  • Lektion 7 – Föreläsning om hur mat produceras och dess påverkan på miljön
  • Lektion 7 – Diskussion om ekologisk och konventionell matproduktion
v. 43 – Temavecka (23/10-29/10)
  • Lektion 8 – Temadag kring hållbarhet och mat
  • Lektion 8 – Workshops och praktiska övningar kopplade till teman
v. 44 – Utvärdering av årets matlagningsprojekt (30/10-5/11)
  • Lektion 9 – Eleverna presenterar sina matlagningsprojekt
  • Lektion 9 – Reflektion kring vad som lärdes och vad som kan förbättras i framtiden
v. 45 – Julmat och traditioner (6/11-12/11)
  • Lektion 10 – Diskussion om traditionell julmat och dess ursprung
  • Lektion 10 – Planera och laga en julmåltid tillsammans
v. 46 – Näringsrik julmat (13/11-19/11)
  • Lektion 11 – Fokus på hur man kan laga näringsrik och hälsosam julmat
  • Lektion 11 – Utbyte av recept och erfarenheter
v. 47 – Genomgång av svenska mattraditioner (20/11-26/11)
  • Lektion 12 – Föreläsning om svenska mattraditioner och deras betydelse
  • Lektion 12 – Diskussion kring kulturella skillnader i matvanor
v. 48 – Sommarens mat och hållbarhet (27/11-3/12)
  • Lektion 13 – Planera för en hållbar sommarbuffé
  • Lektion 13 – Diskutera hur matval kan påverka miljön under sommarens högtider
v. 49 – Slutföra projekten (4/12-10/12)
  • Lektion 14 – Eleverna arbetar med sina projekt och förbereder presentationer
  • Lektion 14 – Reflektion över kursens innehåll och lärdomar
v. 50 – Utvärdering och framtidsplaner (11/12-17/12)
  • Lektion 15 – Utvärdering av kursen och vad eleverna har lärt sig
  • Lektion 15 – Diskussion om hur man kan implementera lärdomarna i vardagen

Uppföljning

Nyckelord: Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
📄 Word – Skapar ett dokument.
🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
➡️ Nästa – Fortsätt planeringen


Modern Tillbaka-knapp
×