Kompakt AI-Knappmeny

Planering. HT. Åk. 2. Matematik – Uppställning

Terminsplanering

Årskurs: 2

Ämne: Matematik

Tema: Uppställning

Inledning

Uppställning är en grundläggande metod inom matematik som hjälper eleverna att förstå och lösa matematiska problem på ett strukturerat sätt. Under denna termin kommer eleverna att lära sig olika metoder för addition och subtraktion genom uppställning.

Veckoplanering

Introduktion till uppställning (19 aug – 20 dec)

Vecka 34

  • Lektion 1: Introduktion till uppställning och grundläggande begrepp
  • Lektion 2: Addition med uppställning (enkla tal)
  • Lektion 3: Problemlösning med addition

Vecka 35

  • Lektion 4: Subtrahering med uppställning (enkla tal)
  • Lektion 5: Praktiska övningar med subtraktion
  • Lektion 6: Problemlösning med subtraktion

Vecka 36

  • Lektion 7: Addition av tvåsiffriga tal med uppställning
  • Lektion 8: Matematikspel – Addition
  • Lektion 9: Bedömning av addition: I vilken typ av situationer används addition?

Vecka 37

  • Lektion 10: Subtraktion av tvåsiffriga tal med uppställning
  • Lektion 11: Spel och övningar i subtraktion
  • Lektion 12: Bedömning av subtraktion: Hur kan du lösa ett subtraktionsproblem?

Vecka 38

  • Lektion 13: Repetition av addition och subtraktion
  • Lektion 14: Genomgång av uppställning i praktiska exempel
  • Lektion 15: Utvärdering och reflektion av lärande

Vecka 39

  • Lektion 16: Inför multiplikation: Forska i mönster
  • Lektion 17: Samla matematik!
  • Lektion 18: Introduktion till talräknare

Vecka 40

  • Lektion 19: Multiplikation genom uppställning (enkla tal)
  • Lektion 20: Praktiska övningar med multiplikation
  • Lektion 21: Problemlösning med multiplikation

Vecka 41

(Höstlov – inga lektioner)

Vecka 42

  • Lektion 22: Repetition av multiplikation
  • Lektion 23: Karnvangel – problemlösning
  • Lektion 24: Bedömning av multiplikation: När är multiplikation användbart?

Vecka 43

  • Lektion 25: Fördjupning i addition och subtraktion
  • Lektion 26: Rollspel med matematikproblem
  • Lektion 27: Samtal kring verklighetens matematik

Vecka 44

(Höstlov – inga lektioner)

Vecka 45

  • Lektion 28: Utvärdering av uppställning i matematik
  • Lektion 29: Elevpresentationer om matematik
  • Lektion 30: Reflektion och feedback

Vecka 46

  • Lektion 31: Sammanfattning av termer och metoder
  • Lektion 32: Övning inför prov
  • Lektion 33: Prov på uppställning och problemlösning

Vecka 47

  • Lektion 34: Resultatredovisning av prov
  • Lektion 35: Djupdykning i kvarvarande utmaningar
  • Lektion 36: Frågor och svar

Vecka 48

  • Lektion 37: Elevledda lektioner
  • Lektion 38: Matematik i praktiken
  • Lektion 39: Spel och utmaningar i grupp

Vecka 49

  • Lektion 40: Repetition och förberedelse för nästa termin
  • Lektion 41: Utvärdering och reflektion
  • Lektion 42: Avslutningsceremoni

Vecka 50

  • Lektion 43: Julavslutning – kreativ matematik
  • Lektion 44: Julaktiviteter kopplade till matematik
  • Lektion 45: Avslutande reflektion

Vecka 51

  • Lektion 46: Återblick av året
  • Lektion 47: Årsreflektion
  • Lektion 48: Förberedelse inför lovet

Slut

20 December 2024

Dennna planering kan anpassas ytterligare utifrån klassens behov och progression. Om du har fler frågor eller behöver specifika lektionstips kan du besöka lektioner och läsor där du kan få mer resurser.


Modern Tillbaka-knapp