En AI-baserad digital lärarassistent

Planering HT. Åk. 2. Svenska – Läsning, skrivande och kommunikation

Terminsplanering

Årskurs: 2
Ämne: Svenska
Tema: Läsning, skrivande och kommunikation

Introduktion till läsning och skrivande (19 aug – 15 sep)

Under detta block kommer eleverna att introduceras till olika typer av texter och grundläggande skrivteknik.

V.34

– Lektion 1: Introduktion till lässtrategier
– Lektion 2: Berättande texter – läsning
– Lektion 3: Skrivövningar – skapa en egen berättelse
– Lektion 4: Diskussion om texterna

V.35

– Lektion 1: Fortsättning på berättande texter
– Lektion 2: Introduktion till faktatexter
– Lektion 3: Skrivövningar – faktatexter
– Lektion 4: Bedömning av skrivuppgifter

V.36

– Lektion 1: Läsning av faktatexter
– Lektion 2: Sammanfatta faktatexter
– Lektion 3: Presentera faktatexter
– Lektion 4: Reflektion kring läsförståelse

V.37

– Lektion 1: Introduktion till rim och ramsor
– Lektion 2: Kreativt skrivande – rim och ramsor
– Lektion 3: Berätta egna rim
– Lektion 4: Bedömning av rim och ramsor

Läskunnighet och skrivteknik (16 sep – 13 okt)

I detta block fokuserar vi på att förbättra läskunnighet och skrivteknik genom olika övningar.

V.38

– Lektion 1: Läsövningar i grupp
– Lektion 2: Skrivövningar – dagbok
– Lektion 3: Läsa högt för varandra
– Lektion 4: Diskussion kring högläsning

V.39

– Lektion 1: Ljudning och stavning
– Lektion 2: Skrivövningar – brev till en vän
– Lektion 3: Presentera brevet
– Lektion 4: Skriva och ge respons på varandras brev

V.40

– Lektion 1: Läsa och analysera en saga
– Lektion 2: Skrivövningar – skapa en egen saga
– Lektion 3: Berätta sagan för klassen
– Lektion 4: Bedömning av sagan

V.41

– Lektion 1: Repetera läsutveckling
– Lektion 2: Utvärdering av skrivprocessen
– Lektion 3: Reflektion kring lärandet
– Lektion 4: Sammanfattning av blocket

Svenska och kommunikation (14 okt – 25 nov)

Fokus ligger på att vidareutveckla kommunikationsförmåga och interaktion genom olika aktiviteter.

V.42

– Lektion 1: Samtalsövningar i små grupper
– Lektion 2: Att lyssna aktivt
– Lektion 3: Rollspel och dramatisering
– Lektion 4: Reflektion kring samtal och kommunikation

V.43

– Lektion 1: Läsning av dialoger
– Lektion 2: Skapa egna dialoger
– Lektion 3: Presentera dialogerna
– Lektion 4: Bedömning av kommunikationsförmåga

V.44

(Höstlov, inga lektioner)

V.45

– Lektion 1: Introduktion till poesi
– Lektion 2: Skrivövningar – skapa egna dikter
– Lektion 3: Dela och diskutera dikter
– Lektion 4: Reflektion kring poesi

V.46

– Lektion 1: Läsning av klassiska barnböcker
– Lektion 2: Skrivövningar – bokrecension
– Lektion 3: Presentera recensionerna
– Lektion 4: Bedömning av bokrecensionerna

V.47

– Lektion 1: Förberedelse för elevpresentationer
– Lektion 2: Genomgång av exempel på presentationer
– Lektion 3: Presentation av egna texter
– Lektion 4: Sammanfattning av blocket

Repetition och utvärdering (26 nov – 20 dec)

I detta block repeterar vi vad vi lärt oss och utvärderar terminen.

V.48

– Lektion 1: Repetition av huvudteman
– Lektion 2: Läs- och skrivövningar
– Lektion 3: Gruppdiskussioner
– Lektion 4: Förberedelser till utvärdering

V.49

– Lektion 1: Utvärdering av undervisningen
– Lektion 2: Reflektion över lärandet
– Lektion 3: Skriv en avslutande text om terminen
– Lektion 4: Betygssättning och sluten bedömning

V.50

– Lektion 1: Julaktiviteter och läsning av julberättelser
– Lektion 2: Skrivövningar inom jultemat
– Lektion 3: Dela och berätta julberättelser
– Lektion 4: Avslutning på terminen

V.51

– Lektion 1: Avslutande reflektion
– Lektion 2: Dela tankar om terminen
– Lektion 3: Förberedelse för jullovet
– Lektion 4: Festligheter och avslutning


×