Kompakt AI-Knappmeny

Planering. HT. Åk. 2. Utställningsdesign 1 – Skyltfönsterpromenad

Terminsplanering för Utställningsdesign 1 – Årskurs 2

Årskurs: 2

Ämne: Utställningsdesign 1 – Tema: Skyltfönster och utställningar

Detta dokument syftar till att ge en strukturerad översikt över innehållet under höstterminen och ge eleverna möjlighet att fördjupa sig i utställningsdesign samt reflektera över och utveckla sina idéer från tidigare uppgifter.

Utformning av uppföljningsuppgift och reflektion (19 aug – 29 sep)

Vecka 34

  • Lektion 1: Introduktion till uppföljningsuppgiften
  • Lektion 2: Inspirationsövning i grupper

Vecka 35

  • Lektion 1: Planera och skissa utställningstema
  • Lektion 2: Materialval och budgetering

Vecka 36

  • Lektion 1: Bygg och designa föremål för utställningen
  • Lektion 2: Fortsättande arbete och feedback i grupper

Vecka 37

  • Lektion 1: Skapa skyltar och informationstexter
  • Lektion 2: Avstämning av projektets framdrift

Vecka 38

  • Lektion 1: Förberedelser inför presentationen
  • Lektion 2: Genomgång av presentationsteknik

Utställning och presentation (30 sep – 3 nov)

Vecka 39

  • Lektion 1: Slutgiltig inredning och placering av föremål
  • Lektion 2: Förberedelse av presentationsmaterial

Vecka 40

  • Lektion 1: Övning av presentationer och feedback
  • Lektion 2: Genomgång av bedömningskriterier

Vecka 41

  • Lektion 1: Elevpresentationer av utställningar
  • Lektion 2: Utvärdering av presentationer och feedback

Repetition och utvärdering (4 nov – 20 dec)

Vecka 42

(Höstlov, 28 okt – 1 nov)

  • *Inga lektioner*

Vecka 43

  • Lektion 1: Repetition av centrala begrepp inom utställningsdesign
  • Lektion 2: Reflektion över lärande och utveckling

Vecka 44

  • Lektion 1: Sammanställning av feedback från utställningar
  • Lektion 2: Planering inför nästa projekt

Vecka 45

  • Lektion 1: Avslutning och utvärdering av terminen
  • Lektion 2: Utblick och förberedelse inför vårterminen

Vecka 46 – 51

  • *Inga lektioner, terminer avslutas*

Denna planering ger en tydlig struktur för att arbeta med utställningsdesign och säkerställer tid för reflektion och utvärdering av elevernas arbete.


Modern Tillbaka-knapp
×