En AI-baserad digital lärarassistent

Planering HT. Åk. 3. Svenska – Retorik och argumenterande texter

Terminsplanering

Årskurs: 3

Ämne: Svenska – Språk och Litteratur

Tema: Retorik och argumenterande texter

Innehåll

19 aug – 15 sep

Vecka 34

  • Lektion 1: Vad är retorik och argumentation?
  • Lektion 2: Retoriska verktyg och strategier

Vecka 35

  • Lektion 3: Analysera argumenterande texter
  • Lektion 4: Skriva egna argumenterande texter

Vecka 36

  • Lektion 5: Bedömning – muntlig argumentation

Svensk litteraturhistoria

16 sep – 6 okt

Vecka 37

  • Lektion 1: Genomgång av litteraturens epoker
  • Lektion 2: Kända svenska författare och deras verk

Vecka 38

  • Lektion 3: Teman i svensk litteratur från olika tider
  • Lektion 4: Djupanalys av valda litterära verk

Vecka 39

  • Lektion 5: Bedömning – skriftlig litteraturanalys

Språk och identitet

7 okt – 10 nov

Vecka 40

  • Lektion 1: Språkets roll i identitetsskapande
  • Lektion 2: Dialekter och sociolekter

Vecka 41

  • Lektion 3: Att studera språkliga normer
  • Lektion 4: Gruppdiskussion om språk och makt

Vecka 42

  • Lektion 5: Bedömning – skriva ett reflekterande paper om språk

Vecka 43

  • Lektion 6: Repetition och reflektion kring språk

Litteraturkritik och analys

11 nov – 15 dec

Vecka 46

  • Lektion 1: Vad är litteraturkritik?
  • Lektion 2: Genomgång av litteraturkritiska perspektiv

Vecka 47

  • Lektion 3: Skrivande av litteraturkritik
  • Lektion 4: Presentation och diskussion av kritiska texter

Vecka 48

  • Lektion 5: Bedömning – litteraturkritisk analys

Vecka 49

  • Lektion 6: Avslutande repetitioner och utvärdering av terminens arbete

Höstlov v.44: 28 oktober–1 november

Slut v.51: 20 december

Denna planering för Svenska i årskurs 3 fokuserar på retorik, litteraturhistoria, språk och identitet samt litteraturkritik. Bedömningar är inplanerade för att uppmuntra elevernas utveckling av både skriftliga och muntliga färdigheter.


×