Terminsplanering för Svenska Åk 4
Årskurs: 4
Ämne: Svenska
Tema: Terminsplanering för språkutveckling och litterär analys
Inledning
Denna terminsplanering för svenska i årskurs 4 omfattar en varierad och dynamisk struktur med fokus på språkutveckling, läs- och skrivkompetens samt litterär analys.
Läsa och förstå olika texter (19 aug – 15 sep)
Vecka 34
- Lektion 1: Introduktion till läsförståelse
- Lektion 2: Genomgång av berättande texter
- Lektion 3: Lässtrategier – Skumma och nysta
- Lektion 4: Högläsning av utvalda texter
- Lektion 5: Diskussion och reflektion
Vecka 35
- Lektion 1: Genomgång av faktatexter
- Lektion 2: Textanalys av en saga
- Lektion 3: Arbeta med ordförråd
- Lektion 4: Sammanfatta en text
- Lektion 5: Bedömning av läsförståelse
Vecka 36
- Lektion 1: Inför läskompetensbedömning
- Lektion 2: Återkoppling och reflektion
- Lektion 3: Förberedelse till läskompetensbedömning
- Lektion 4: Genomförande av läskompetensbedömning
- Lektion 5: Utvärdering av bedömning
Skriva olika typer av texter (16 sep – 13 okt)
Vecka 37
- Lektion 1: Introduktion till skrivprocessen
- Lektion 2: Genomgång av beskrivande texter
- Lektion 3: Planera en egen berättelse
- Lektion 4: Skriva utkast
- Lektion 5: Kollegial granskning av texter
Vecka 38
- Lektion 1: Revidera och förbättra texter
- Lektion 2: Genomgång av informativa texter
- Lektion 3: Skriva en faktatext
- Lektion 4: Konstruera egna frågor för att fördjupa texten
- Lektion 5: Bedömning av skriftlig produktion
Vecka 39
- Lektion 1: Sammanfatta och redovisa arbetet
- Lektion 2: Reflektion kring skrivandet
- Lektion 3: Läsa och ge feedback på kamraters texter
- Lektion 4: Avslutning och utvärdering av skrivprocessen
- Lektion 5: Fira våra skrivande insatser
Litterär analys och tolkning (14 okt – 10 nov)
Vecka 40
- Lektion 1: Introduktion till litterär analys
- Lektion 2: Olika litterära genrer
- Lektion 3: Analysera en novell
- Lektion 4: Gruppläsning av en klassisk text
- Lektion 5: Diskutera teman och budskap
Vecka 41
- Lektion 1: Skriva en litterär analys
- Lektion 2: Genomgång av poesi
- Lektion 3: Tolkning av en dikt
- Lektion 4: Skapa egna dikter
- Lektion 5: Bedömning av litterär analys
Vecka 42
- Lektion 1: Reflektion kring våra analyser
- Lektion 2: Förberedelse inför presentation av analyser
- Lektion 3: Genomgång av muntlig presentation
- Lektion 4: Hålla presentationer i grupp
- Lektion 5: Utvärdering av presentationer
Repetition och utvärdering (11 nov – 15 dec)
Vecka 43
- Lektion 1: Repetering av läsförståelse
- Lektion 2: Sammanfatta och reflektera över skolåret
- Lektion 3: Skriftligt prov i läsförståelse
- Lektion 4: Diskutera resultaten
- Lektion 5: Avslutningsdiskussion och tankar inför nästa termin
Vecka 44
Lov: Höstlov (28 okt – 1 nov)
Vecka 45
- Lektion 1: Introduktion av nya teman och mål
- Lektion 2: Presentation av vad vi gjort under terminen
- Lektion 3: Avslutande skriva en egen reflektion över terminen
- Lektion 4: Avslutningsfika och gemensam aktivitet
- Lektion 5: Utvärdering och reflektion av terminen
Veckor 46-51
Avsatt för extra aktiviteter och projekt.
Sammanfattning
Planeringen har anpassats för att innehålla en variation av aktiviteter som syftar till att utveckla elevernas språk- och skrivförmåga. Bedömningstillfällen har integrerats för att säkerställa att lärandeprocessen övervakas och stöds.