En AI-baserad digital lärarassistent

Planering. HT. Åk. 5. Matematik – Tal, Geometriska former och Mätningar

Veckoplanering för Matematik i Årskurs 5

Årskurs: åk 5

Ämne: Matematik

Tema: Tal, geometriska former och mätningar

Redogörelse

Denna planering sträcker sig över 19 veckor och syftar till att fördjupa elevernas kunskaper inom tal, geometriska former och volumetriska mätningar. Undervisningen kommer att inkludera varierande metoder och aktiviteter för att stödja lärandet.

1. Tal och räknetekniker

Undervisningen under dessa veckor syftar till att stärka elevernas förståelse för olika talbegrepp och räknesätt. Eleverna kommer att arbeta med addition, subtraktion, multiplikation och division av både hela tal och decimaltal.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Begrepp om tal, och talens egenskaper.Eleven kan använda olika räknemetoder.

(Lgr22 Matematik, åk 4-6)

v. 2 – Introduktion till tal och räknesätt (8/1 – 14/1)

  • Lektion 1 – Presentation av tal och räknesätt.
  • Lektion 2 – Grupparbete med uppgifter i räknesätt.

v. 3 – Addition och subtraktion (15/1 – 21/1)

  • Lektion 3 – Träning i addition och subtraktion.
  • Lektion 4 – Problemlösning med addition och subtraktion.

v. 4 – Multiplikation och division (22/1 – 28/1)

  • Lektion 5 – Introduktion till multiplikation.
  • Lektion 6 – Arbete med division.

v. 5 – Sammanfattning av tal (29/1 – 4/2)

  • Lektion 7 – Genomgång av köpt och sålt i räkneoperationer.
  • Lektion 8 – Diagnos av tal och räknesätt.

2. Geometri och mätning av ytor

Den andra delen av undervisningen fokuserar på geometriska former och hur de kan mätas. Eleverna ska förstå olika geometriska figurer och kunna räkna yt- och volymmått.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Geometriska former, lära om yt- och volymmått.Eleven kan identifiera och namnge geometriska figurer.

(Lgr22 Matematik, åk 4-6)

v. 6 – Geometriska former (5/2 – 11/2)

  • Lektion 9 – Identifiera geometriska former.
  • Lektion 10 – Skapande av geometriska former med material.

v. 7 – Mätningar och enheter (12/2 – 18/2)

  • Lektion 11 – Genomgång av mätningar.
  • Lektion 12 – Praktiska övningar i mätning.

v. 8 – Ytor och volym (19/2 – 25/2)

  • Lektion 13 – Lärande om area och omkrets.
  • Lektion 14 – Beräkning av volym av enkla former.

v. 9 – Sammanfattning av geometri (26/2 – 3/3)

  • Lektion 15 – Sammanfattning av geometriska former.
  • Lektion 16 – Genomgång av uppgifter.

3. Data och statistik

Det sista ämnesblocket handlar om grundläggande statistik och hur man samlar och tolkar data.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Grundläggande statistik och enkel datahantering.Eleven kan rita och läsa av stapeldiagram och linjediagram.

(Lgr22 Matematik, åk 4-6)

v. 10 – Insamling och redovisning av data (4/3 – 10/3)

  • Lektion 17 – Introduktion till datainsamling.
  • Lektion 18 – Praktiska övningar i datainsamling.

v. 11 – Diagram och tolkning (11/3 – 17/3)

  • Lektion 19 – Rita stapeldiagram.
  • Lektion 20 – Tolkning av enklare diagram.

v. 12 – Sammanfattning av statistik (18/3 – 24/3)

  • Lektion 21 – Sammanfattning av statistik.
  • Lektion 22 – Gruppdiskussion om data.

v. 13 – Lektionsavbrott (25/3 – 31/3)

Inga lektioner.

v. 14 – Påsklov (1/4 – 7/4)

Inga lektioner.

v. 15 – Sammanfattning och repetition (8/4 – 14/4)

  • Lektion 23 – Sammanfattning av matematikens teman.
  • Lektion 24 – Repetition inför prov.

v. 16 – Provvecka (15/4 – 21/4)

  • Lektion 25 – Prov genomförs.
  • Lektion 26 – Utvärdering av provresultat.

v. 17 – Avslutande aktiviteter (22/4 – 28/4)

  • Lektion 27 – Diskussion om lärdomar.
  • Lektion 28 – Avslutande projekt om matematik.

v. 18 – Midsommarveckan (29/4 – 5/5)

Inga lektioner.

v. 19 – Sommaravslutning och utvärdering (6/5 – 12/5)

  • Lektion 29 – Utvärdering av kursinnehåll.
  • Lektion 30 – Fira och sammanfatta året.

Uppföljning

Nu kan du ge mig nya instruktioner. Skriv eller uppge ett av nedanstående alternativ, så sätter jag igång.

No tags for this post.

×