Terminsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Svenska som andraspråk
Tema: Introduktion till språk och kultur
Planering
Vecka 34
- Lektion 1: Introduktion till svenska språket och kultur
- Lektion 2: Grundläggande vokabulär
Vecka 35
- Lektion 1: Högtider och traditioner i Sverige
- Lektion 2: Presentation av svenskt litteraturhistorik
Vecka 36
- Lektion 1: Lässtrategier för andraspråkselever
- Lektion 2: Skrivövningar och textgenrer
Vecka 37
- Lektion 1: Dialogövningar i vardagssituationer
- Lektion 2: Bedömningstillfälle – Muntlig presentation av en vald svensk tradition
Vecka 38
- Lektion 1: Repetition av språket och kulturens betydelse
- Lektion 2: Utvärdering och reflektion över blocket
Uppföljande tema: Skriv- och läsförståelse (23 sep – 25 okt)
Vecka 39
- Lektion 1: Läsförståelse – att förstå och tolka texter
- Lektion 2: Skriva korta texter
Vecka 40
- Lektion 1: Skrivprocessen – planera och strukturera
- Lektion 2: Berättande texter – skrivövningar
Vecka 41
- Lektion 1: Argumenterande texter – analys och skrivanvisningar
- Lektion 2: Bedömningstillfälle – Skriftlig uppgift med fokus på texttyp
Vecka 42
- Lektion 1: Inför höstlovet – och sammanfattning av texttyper
- Lektion 2: Utvärdering och reflektion
Vecka 43
(Höstlov v.44: 28 okt – 1 nov, inga lektioner)
Uppföljande tema: Kommunikation och interaktion (4 nov – 20 dec)
Vecka 44
- Lektion 1: Kommunikation i olika sammanhang
- Lektion 2: Kamratbedömning och feedback
Vecka 45
- Lektion 1: Interaktion i grupp – rollspel
- Lektion 2: Muntlig framställning – förbereda för presentation
Vecka 46
- Lektion 1: Praktiska övningar för konversation
- Lektion 2: Bedömningstillfälle – Muntlig presentation av självvalda ämnen
Vecka 47
- Lektion 1: Återkoppling på presentationer och grupparbete
- Lektion 2: Sammanfattning av kommunikationsteorier
Vecka 48
- Lektion 1: Repetition och utvärdering av terminens fokusområden
- Lektion 2: Avslutning av terminen och reflektion över lärande
Denna planering ger en strukturerad och varierad undervisning i Svenska som andraspråk för årskurs 5 under höstterminen 2024, med tydliga mål och bedömningstillfällen.