En AI-baserad digital lärarassistent

Planering HT. Åk. 5. Svenska – Texttyper och kommunikation

Terminsplanering

Årskurs: 5
Ämne: Svenska
Tema: Texttyper och kommunikation

Inledning

Denna terminsplanering i Svenska fokuserar på att fördjupa elevernas förståelse och förmåga att arbeta med olika texttyper. Genom ett varierat upplägg med läsning, skrivning och muntlig kommunikation ska eleverna kunna utveckla sina analytiska och kreativa färdigheter. Bedömningstillfällen och gemensamma reflektioner är centrala delar av denna planering.

Lärarledda instruktioner

Leva och analysera olika texttyper (19 aug – 8 sep)

V.34
• Lektion 1: Introduktion till olika litterära genrer
• Lektion 2: Läsa och diskutera en skönlitterär text
• Lektion 3: Identifiera teman och budskap i texten

V.35
• Lektion 1: Sammanfatta och diskutera textens huvudpunkter
• Lektion 2: Arbeta med litterära begrepp (karaktär, miljö)
• Lektion 3: Skriva en textanalys av den lästa boken

V.36
• Lektion 1: Jämförande analys av två texter
• Lektion 2: Presentation av analysen i grupper
• Lektion 3: Bedömning av läsförståelse (frågor och reflektion)

Kreativt skrivande (9 sep – 29 sep)

V.37
• Lektion 1: Vad gör en berättelse fängslande?
• Lektion 2: Skriva en spännande inledning på en berättelse
• Lektion 3: Utveckla karaktärer och handling i skrivandet

V.38
• Lektion 1: Skriva olika typer av konflikter i berättelsen
• Lektion 2: Arbeta med textens avslutning
• Lektion 3: Sammanställa berättelser i små grupper

V.39
• Lektion 1: Presentera och läsa upp berättelserna
• Lektion 2: Reflektion och feedback från kamrater
• Lektion 3: Bedömning av kreativa texter (inlämning)

Argumentation och debatt (30 sep – 20 okt)

V.40
• Lektion 1: Vad kännetecknar en argumenterande text?
• Lektion 2: Diskussion om aktuella ämnen och åsikter
• Lektion 3: Skriva argumenterande texter för ett valfritt ämne

V.41
• Lektion 1: Arbeta med motargument och bemötande
• Lektion 2: Förbereda för en klassdebatt
• Lektion 3: Dela upp klassen i grupper för debatten

V.42
• Lektion 1: Genomföra debatten i klassen
• Lektion 2: Reflektera över argumentationen och tekniker
• Lektion 3: Bedömning av muntliga färdigheter (debatt)

Muntlig kommunikation och presentation (21 okt – 10 nov)

V.43
• Lektion 1: Förbereda och planera en presentation
• Lektion 2: Nyckelprinciper i muntlig kommunikation
• Lektion 3: Öva och genomföra korta presentationer i par

V.44 (Höstlov, inget undervisning)

V.45
• Lektion 1: Genomföra presentationer för hela klassen
• Lektion 2: Ge och ta emot konstruktiv feedback
• Lektion 3: Diskutera presentationstekniker och lärdomar

Repetition och utvärdering (11 nov – 20 dec)

V.46
• Lektion 1: Sammanfatta innehållet vi arbetat med under terminen
• Lektion 2: Skriva en reflekterande text om lärandeprocessen
• Lektion 3: Roliga språklekar och aktiviteter för repetition

V.47
• Lektion 1: Förbereda en gemensam avslutning för klassen
• Lektion 2: Diskutera och reflektera över personliga framsteg
• Lektion 3: Skriv en tacksamhetslista över lärdomar

V.48
• Lektion 1: Bedömning av terminsresultatet (presentationer)
• Lektion 2: Reflektion över prestationer och utveckling
• Lektion 3: Avslutande aktiviteter och firande av kunskap

V.49
• Lektion 1: Ingen lektion (terminen är slut)


×