Kompakt AI-Knappmeny

Planering. HT. Åk. 6. Historia – Kulturmöten i Norden

Centralt Innehåll och Kunskapskrav i Historia för Årskurs 6

Centralt Innehåll för Historia i Årskurs 6

Det centrala innehållet i historia för årskurs 6 omfattar flera viktiga teman och tidsperioder:

Kulturmöten och statsbildning i Norden (cirka 800–1500)

  • Nordens kulturmöten med andra delar av världen genom vikingars resor och medeltidens handelssystem.
  • Statsbildning och kristendomens etablerande i Norden samt konsekvenser av dessa förändringar.
  • Likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män under tidsperioden.
  • Historiska källor och deras användning för att förstå det förflutna, inklusive arkeologiska fynd, texter och muntliga berättelser.

Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden (cirka 1500–1800)

  • Kampen om den politiska makten i Norden, reformationen och framväxten av en stark kungamakt i Sverige samt uppror mot kungamakten.
  • Det svenska Östersjöväldet och dess uppkomst och upplösning, inklusive konsekvenser för människor runt Östersjön.
  • Undersökning av historiska källor, såsom brev, dagböcker och kartor, för att förstå levnadsvillkoren.

Folkökning, maktförhållanden och emigration (cirka 1800–1900)

  • Nya maktförhållanden i Sverige och mellan länder i Norden, inklusive jordbrukets omvandling och tidig industrialisering.
  • Olika orsaker till och konsekvenser av emigrationen från Sverige.
  • Användning av historiska källor från perioden, till exempel kyrkböcker och fotografier.

Dessa teman syftar till att ge eleverna en bred förståelse för historiska processer och hur de har format samhället i Sverige och Norden.

Kunskapskrav för Årskurs 6 i Historia

Kunskapskraven i historia för årskurs 6 är indelade i olika betygsnivåer:

Betyg E

  • Eleven visar grundläggande kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp.
  • Eleven kan för enkla resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors handlingar i förfluten tid.
  • Eleven kan göra enkla jämförelser av levnadsvillkor under olika tidsperioder.
  • Eleven kan ställa frågor till historiska källor och ge exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.

Betyg C

  • Eleven visar goda kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt historiska begrepp.
  • Eleven kan för utvecklade resonemang om samhällsförändringar och människors handlingar.
  • Eleven kan göra utvecklade jämförelser av levnadsvillkor under olika tidsperioder.
  • Eleven kan ställa frågor till historiska källor, beskriva dessa och ge exempel på vad de kan berätta.

Betyg A

  • Eleven visar mycket goda kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt historiska begrepp.
  • Eleven kan för välutvecklade resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar.
  • Eleven kan göra välutvecklade jämförelser av levnadsvillkor under olika tidsperioder.
  • Eleven kan ge exempel på hur historia kan brukas i olika sammanhang.

Detta ger en översiktlig bild av de förväntningar som ställs på eleverna inom historia i årskurs 6.


Modern Tillbaka-knapp