Centralt Innehåll och Kunskapskrav i Historia för Årskurs 6
Centralt Innehåll för Historia i Årskurs 6
Det centrala innehållet i historia för årskurs 6 omfattar flera viktiga teman och tidsperioder:
Kulturmöten och statsbildning i Norden (cirka 800–1500)
- Nordens kulturmöten med andra delar av världen genom vikingars resor och medeltidens handelssystem.
- Statsbildning och kristendomens etablerande i Norden samt konsekvenser av dessa förändringar.
- Likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män under tidsperioden.
- Historiska källor och deras användning för att förstå det förflutna, inklusive arkeologiska fynd, texter och muntliga berättelser.
Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden (cirka 1500–1800)
- Kampen om den politiska makten i Norden, reformationen och framväxten av en stark kungamakt i Sverige samt uppror mot kungamakten.
- Det svenska Östersjöväldet och dess uppkomst och upplösning, inklusive konsekvenser för människor runt Östersjön.
- Undersökning av historiska källor, såsom brev, dagböcker och kartor, för att förstå levnadsvillkoren.
Folkökning, maktförhållanden och emigration (cirka 1800–1900)
- Nya maktförhållanden i Sverige och mellan länder i Norden, inklusive jordbrukets omvandling och tidig industrialisering.
- Olika orsaker till och konsekvenser av emigrationen från Sverige.
- Användning av historiska källor från perioden, till exempel kyrkböcker och fotografier.
Dessa teman syftar till att ge eleverna en bred förståelse för historiska processer och hur de har format samhället i Sverige och Norden.
Kunskapskrav för Årskurs 6 i Historia
Kunskapskraven i historia för årskurs 6 är indelade i olika betygsnivåer:
Betyg E
- Eleven visar grundläggande kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp.
- Eleven kan för enkla resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors handlingar i förfluten tid.
- Eleven kan göra enkla jämförelser av levnadsvillkor under olika tidsperioder.
- Eleven kan ställa frågor till historiska källor och ge exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.
Betyg C
- Eleven visar goda kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt historiska begrepp.
- Eleven kan för utvecklade resonemang om samhällsförändringar och människors handlingar.
- Eleven kan göra utvecklade jämförelser av levnadsvillkor under olika tidsperioder.
- Eleven kan ställa frågor till historiska källor, beskriva dessa och ge exempel på vad de kan berätta.
Betyg A
- Eleven visar mycket goda kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt historiska begrepp.
- Eleven kan för välutvecklade resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar.
- Eleven kan göra välutvecklade jämförelser av levnadsvillkor under olika tidsperioder.
- Eleven kan ge exempel på hur historia kan brukas i olika sammanhang.
Detta ger en översiktlig bild av de förväntningar som ställs på eleverna inom historia i årskurs 6.