Terminsplanering för berättande text
Årskurs: Åk 6
Ämne: Svenska
Tema: Berättande text (4 nov – 22 dec)
Syfte
Syftet med undervisningen i berättande text är att ge eleverna verktyg för att utveckla sin förmåga att skriva egna berättelser. Eleverna ska lära sig att skapa intressanta karaktärer, bygga upp en berättelses struktur och använda sig av språk och stil för att engagera läsaren. Genom att arbeta med olika aspekter av berättande texter ska eleverna också få möjlighet att reflektera över sin egen och andras textproduktion.
Lektionsöversikt
- V.45
- Lektion 1: Introduktion till berättande text – vad är en berättelse?
- V.46
- Lektion 2: Karaktärer och miljöbeskrivning – skapa intressanta karaktärer.
- V.47
- Lektion 3: Berättelsens struktur – inledning, handling, avslutning.
- V.48
- Lektion 4: Dialogens betydelse – hur skriver man en dialog?
- V.49
- Lektion 5: Skrivövning – planera och påbörja egen berättande text.
- V.50
- Lektion 6: Bedömning och utvärdering av berättande texter – återkoppling och reflektion.
Bedömning
Eleven berättande text bedöms utifrån följande kriterier:
- Innehåll: Hur väl utvecklade och intressanta är karaktärer och miljö? Ger berättelsen en tydlig känsla?
- Struktur: Har berättelsen en klar inledning, handling och avslutning? Följde den en logisk struktur?
- Språk och stil: Användning av beskrivande och engagerande språk. Framställs dialoger på ett naturligt sätt?
- Kreativitet: Visar berättelsen på originalitet och personligt uttryck i texten?
Eleverna får även feedback på både starka sidor och områden för förbättring för att stödja deras fortsatta utveckling som skribenter.