Terminsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Instruerande texter
Denna terminsplanering syftar till att ge eleverna en grundlig förståelse för instruerande texter, deras struktur och syfte. Planeringen följer styrdokumenten och fokuserar på att utveckla elevernas förmåga att läsa, förstå och skriva olika typer av instruerande texter.
Introduktion till instruerande texter (v.36 – v.40)
V.36
– Lektion 1 (Läsning): Introduktion till instruerande texter och deras syfte.
– Lektion 2 (Skrivande): Genomgång av olika typer av instruerande texter.
V.37
– Lektion 1 (Läsning): Struktur och uppbyggnad av en instruktion.
– Lektion 2 (Skrivande): Tydlighet och detaljer i instruktioner.
V.38
– Lektion 1 (Läsning): Analys av exempel på instruerande texter.
– Lektion 2 (Skrivande): Diskussionsmoment kring vad som gör en instruktion effektiv.
V.39
– Lektion 1 (Läsning): Läsa och analysera egna exempel på instruktioner.
– Lektion 2 (Skrivande): Skriva egna instruktioner (del 1): planering av innehåll.
V.40
– Lektion 1 (Läsning): Presentera och ge feedback på varandras instruktioner.
– Lektion 2 (Skrivande): Slutredigering och avslutande diskussion om utförandet av instruktioner.
**Bedömningstillfälle:** Bedömning av elevernas skriftliga instruktioner från skrivlektionen i vecka 39.
Denna planering har en balans mellan läsning och skrivande, vilket ger eleverna en möjlighet att både analysera och skapa instruerande texter. Tveka inte att säga till om du har fler önskemål eller frågor!