Kompakt AI-Knappmeny

Planering. HT. Åk. 6. Svenska – Nationella prov och språkutveckling

Planering

Årskurs: Åk. 6

Ämne: Svenska

Tema: Nationella prov och språkutveckling

Period: December 2024 – Mars 2025

Beskrivning

Denna planering syftar till att förbereda eleverna i årskurs 6 för de kommande nationella proven i svenska. Under perioden kommer fokus ligga på att utveckla både muntliga och skriftliga färdigheter, vilket är avgörande för att klara av proven. Lektionerna kommer att varvas med övningar, diskussioner och individuella uppgifter för att säkerställa en allsidig språkutveckling. Eleverna kommer även att få möjlighet att arbeta med reflektion över sina egna framsteg och utvärdera sitt lärande. Mot slutet av perioden kommer vi att ha genomgångar av provformat och kriterier för bedömning.

Introduktion till provformat och bedömning (6 dec – 21 dec)

Centralt innehåll:

  • Svenska som andraspråk. Muntlig och skriftlig språkförmåga.
  • Litteratur och litteraturhistoria.
  • Textbearbetning och källkritik.

Betygskriterier:

Eleven visar grundläggande kunskaper i att förstå och använda det svenska språket i tal och skrift. Eleven kan delta i samtal och diskussioner, samt formulera sig tydligt i skrift.

Veckoplanering:

  • v. 49 – Introduktion till planeringen – Introduktion av provformat och betygskriterier. – Diskussionsövningar i smågrupper för att träna muntlig interaktion.
  • v. 50 – Muntligt delprov – Öva på muntliga presentationer i grupper. – Genomgång av effektiv kommunikation och retorik.
  • v. 51 – Reflektion och feedback – Eleverna reflekterar över sin muntliga prestation och får feedback. – Skriftlig övning där eleverna skriver en kort text om en valfri bok.
  • v. 52 – Sammanfattning och avstämning – Sammanfattning av kursinnehållet och förberedelser inför jullov. – Eleverna får en uppgift att läsa och skriva en sammanfattning av en valfri saga under jullovet.

Förberedelser inför de nationella proven (6 jan – 25 feb)

Centralt innehåll:

  • Läsning av olika texter och litterära genrer.
  • Analysera och reflektera över texters innehåll och budskap.

Betygskriterier:

Eleven visar förmåga att analysera och reflektera över litterära verk och kan koppla dessa till sina egna erfarenheter!

Veckoplanering:

  • v. 1 – Efter jullovet – Diskussion kring lässtrategier. – Början av individuell läsning av skönlitterär bok.
  • v. 2 – Läsning och textanalys – Arbeta med textanalyser av lästa böcker. – Skriftligt arbete där eleverna reflekterar kring sina läsupplevelser.
  • v. 3 – Bokpresentationer – Muntliga presentationer av utvalda böcker. – Klassdiskussion om teman och budskap i böckerna.
  • v. 4 – Koppling till nationella prov – Diskussion kring hur texter relaterar till de nationella proven. – Träning i att skriva prov-liknande uppgifter.

Nationella prov – delprov A och B (26 feb – 20 mars)

Centralt innehåll:

  • Motivera och värdera eget och andras arbete.
  • Framställning av olika typer av texter.

Betygskriterier:

Eleven kan framställa texter för olika syften och anpassa sin skrivstil till mottagaren.

Veckoplanering:

  • v. 9 – Nationella provets delprov A – Genomgång av proven och svar på frågor kring provet. – Eleverna gör delprov A, muntligt.
  • v. 10 – Provgenomgång – Utvärdering av insats och feedback med läraren. – Muntlig reflektion över provets innehåll.
  • v. 11 – Nationella provets delprov B – Genomgång av delprov B och vad som förväntas. – Eleverna genomför delprov B.
  • v. 12 – Sammanfattning och reflektion – Reflektion över provresultat och lärande fram till nu. – Diskutera hur man kan förbättra sig inför framtida prov.

Avslutning och utvärdering (21 mars – 31 mars)

Centralt innehåll:

  • Reflektera över och utvärdera eget lärande och utveckling.

Betygskriterier:

Eleven kan reflektera över sitt lärande och identifiera styrkor och förbättringsområden.

Veckoplanering:

  • v. 13 – Utvärderingsövningar – Eleverna skriver en utvärdering kring eget lärande. – Diskussion om vad de lärt sig och hur de kan använda kunskaperna framöver.
  • v. 14 – Avslutande kommentarer – Eleverna får sina provresultat och diskussion kring dessa. – Avslutning av perioden med reflektion och framtidsplaner.

Modern Tillbaka-knapp
×