Terminsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Engelska
Tema: Anpassad grundskola
Syfte
Syftet med undervisningen i engelska är att eleverna utvecklar sin förmåga att använda språket i tal och skrift, samt att öka sin förståelse för olika kulturella och samhälleliga sammanhang där engelska används. Eleverna ska ges möjligheter att uttrycka sina åsikter, göra presentationer och delta i dialoger, samt att utveckla sin förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och faktatext.
Mål
Eleverna ska kunna:
– Förstå och använda engelska i olika sammanhang.
– Läs och förstå varierade texter.
– Skriva sammanhängande texter på engelska.
– Utveckla deras muntliga färdigheter genom diskussioner och presentationer.
Introduktion till litteratur och kulturella sammanhang (19 aug – 13 sep)
Lärarledda instruktioner
Lektion 1
Introduktion till kursen och genomgång av målen.
Lektion 2
Vad är litteratur? Diskussion om olika genrer.
Lektion 3
Läsning av en kort berättelse och diskussion.
Lektion 4
Presentation av kulturella aspekter av engelskspråkiga länder.
Lektion 5
Repetition och utvärdering av blockets innehåll.
Kommunikation och interaktion (16 sep – 11 okt)
Lektion 1
Introduktion till muntlig kommunikation.
Lektion 2
Rollspel för att öva dialoger.
Lektion 3
Diskussion om vardagliga ämnen på engelska.
Lektion 4
Presentationsteknik och förberedelse.
Lektion 5
Reflektion över kommunikativt samspel.
Skriftlig framställning (14 okt – 8 nov)
Lektion 1
Introduktion till skrivprocessen.
Lektion 2
Brainstorming och planering av texter.
Lektion 3
Skriva en uppsats – första utkast.
Lektion 4
Redigering och feedback på utkast.
Lektion 5
Presentation av egen text.
Grammatik och språkstruktur (9 nov – 12 dec)
Lektion 1
Introduktion till grundläggande grammatikregler.
Lektion 2
Tidsformer och deras användning.
Lektion 3
Praktiska övningar i grammatik.
Lektion 4
Diskussion om skillnader mellan skriven och talad engelska.
Lektion 5
Repetition av grammatik och strukturer.
Lektion 1
Arbeta med oregelbundna verb.
Lektion 2
Användning av artiklar och prepositioner.
Lektion 3
Övningar för att utveckla språkförmåga.
Lektion 4
Gruppdiskussioner på engelska.
Lektion 5
Bedömning av grammatikfärdigheter.
Utvärdering (V.49 – V.50)
Lektion 1
Utvärdering och repetition av kursens innehåll.
Lektion 2
Bedömning av muntliga och skriftliga färdigheter.
Lektion 3
Sammanfattning och reflektion över terminen.
Lektion 4
Förberedelse av eventuellt slutprojekt.
Lektion 5
Framförande av slutprojekt.
Lektion 1
Runda av med frågor och feedback.
Lektion 2
Gruppdiskussion om kursens lärande och resultat.
Lektion 3
Planering av nästa termin.
Lektion 4
Elevsamtal och utvärdering.
Lektion 5
Avslutning och individuell reflektion.