En AI-baserad digital lärarassistent

Planering HT. Åk. 7. Läsförmåga och skrivande – Berättande, informativa och argumenterande texter

Terminsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Läsförmåga och skrivande
Tema: Berättande, informativa och argumenterande texter

Introduction till läsning och skrivande (19 aug – 15 sep)

V.34

– Lektion 1: Introduktion till kursen och målen
– Lektion 2: Lässtrategier – att förstå och tolka texter

V.35

– Lektion 3: Texttyper – berättande texter
– Lektion 4: Att skriva en egen berättelse

V.36

– Lektion 5: Berättelsens struktur och karaktärer
– Lektion 6: Kamratbedömning av berättelser

V.37

– Lektion 7: Bedömningstillfälle: Berättelse (skriftlig)
– Lektion 8: Återkoppling på berättelser

Skrivande av informativa texter (16 sep – 13 okt)

V.38

– Lektion 1: Introduktion till informativa texter
– Lektion 2: Att forska och samla information

V.39

– Lektion 3: Struktur och layout av informativa texter
– Lektion 4: Skriva en egen informativ text

V.40

– Lektion 5: Att använda källor korrekt
– Lektion 6: Kamratbedömning av informativa texter

V.41

– Lektion 7: Bedömningstillfälle: Informativ text (skriftlig)
– Lektion 8: Återkoppling på informativa texter

Argumenterande skrivande (14 okt – 10 nov)

V.42

– Lektion 1: Vad är argumenterande texter?
– Lektion 2: Att identifiera argument och motargument

V.43

– Lektion 3: Struktur av en argumenterande text
– Lektion 4: Skriva en egen argumenterande text

V.44

– Lov v.44 (28 oktober – 1 november)

V.45

– Lektion 5: Kamratbedömning av argumenterande texter
– Lektion 6: Att ge och ta emot konstruktiv feedback

V.46

– Lektion 7: Bedömningstillfälle: Argumenterande text (skriftlig)
– Lektion 8: Återkoppling på argumenterande texter


×