Planering
Årskurs: Åk. 8
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Samhällsstrukturer och mänskliga rättigheter
Period: 31 okt 2024 – 1 juni 2025
Denna planering syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för samhällsfrågor, demokratiska processer och mänskliga rättigheter. Genom att utforska olika samhällsstrukturer och sociala fenomen får eleverna möjlighet att utveckla sina förmågor att analysera, diskutera och värdera olika ståndpunkter. Planeringen inkluderar aktiviteter och diskussioner som syftar till att koppla teoretiska begrepp till aktuella händelser och problem.
Introduktion till samhällsfrågor [31 okt – 30 nov]
Centralt innehåll: Individer och gemenskaper: Befolkningen, dess storlek, sammansättning och geografiska fördelning i Sverige och i andra delar av världen. Konsekvenser av detta, till exempel socialt, kulturellt och ekonomiskt. Information och kommunikation: Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare, underhållare och granskare av samhällets maktstrukturer. Rättigheter och rättsskipning: De mänskliga rättigheterna samt diskrimineringsgrunderna i svensk lag.
Betygskriterier: “Eleven kan ge exempel på och diskutera relevanta samhällsfrågor samt analysera olika synpunkter på dessa frågor.” Källa:
v. 44 – Introduktion till ämnet
- Introduktion till samhällskunskap [Lektion 1]: Genomgång av kursens mål och innehåll.
- Diskussion om samhällsfrågor [Lektion 2]: Eleverna diskuterar aktuella samhällsfrågor i grupper.
v. 45 – Befolkning och stadsutveckling
- Befolkningens påverkan [Lektion 1]: Föreläsning om befolkningens sammansättning och dess påverkan på samhället.
- Stadsutvecklingens konsekvenser [Lektion 2]: Grupparbete kring stadsplanering och urbanisering.
v. 46 – Medier och samhälle
- Mediernas roll i samhället [Lektion 1]: Föreläsning om mediers funktion i dagens samhälle.
- Källkritik och medier [Lektion 2]: Workshop om att granska och värdera källor kritiskt.
v. 47 – Mänskliga rättigheter
- Introduktion till mänskliga rättigheter [Lektion 1]: Genomgång av de allmänna mänskliga rättigheterna.
- Diskussion om diskriminering [Lektion 2]: Föreläsning och diskussion kring diskrimineringsgrunder i svensk lag.
Samhällsstrukturer och maktdynamik [1 dec – 31 jan]
Centralt innehåll: Samhällsresurser och fördelning: Hur hushållens, företagens, bankernas och det offentligas ekonomi hänger samman. Rättigheter och rättsskipning: Kränkningar av de mänskliga rättigheterna i olika delar av världen och internationellt arbete för att främja mänskliga rättigheter.
Betygskriterier: “Eleven visar förståelse för hur olika aktörer påverkar samhällsstrukturer och individuella rättigheter.” Källa:
v. 48 – Ekonomi och samhälle
- Ekonomi och välfärd [Lektion 1]: Genomgång av ekonomi och välfärdssystemets funktioner.
- Jämlikhet och ojämlikhet [Lektion 2]: Diskussion kring skillnader i inkomst och levnadsvillkor.
v. 49 – Maktdynamik
- Makt och inflytande [Lektion 1]: Föreläsning om maktstrukturer i samhället.
- Fallstudier av maktmissbruk [Lektion 2]: Arbete med aktuella fallstudier.
v. 50 – Politisk påverkan
- Politiska system och medborgarskap [Lektion 1]: Genomgång av politiska system och medborgarnas rättigheter.
- Debatt om samhällsutveckling [Lektion 2]: Debatt om aktuella demokratiska frågor.
v. 51 – Reflektion och utvärdering
- Reflektion över kursens innehåll [Lektion 1]: Sammanfattning av vad vi har lärt oss under terminen.
- Utvärdering av kursen [Lektion 2]: Eleverna ger feedback på kursens upplägg.
Avslutning och framtidsperspektiv [1 feb – 1 juni]
Centralt innehåll: Individer och gemenskaper: Svenska välfärdsstrukturer och hur de fungerar. Rättigheter och rättsskipning: Hur mänskliga rättigheter kränks i olika delar av världen.
Betygskriterier: “Eleven kan diskutera och reflektera över framtida samhällsutmaningar och sin roll i samhället.” Källa:
v. 6 – Framtid och samhällsutveckling
- Framtidens samhälle [Lektion 1]: Diskutera möjliga framtida scenarier för samhället.
- Avslutande projekt [Lektion 2]: Eleverna arbetar i grupper för att presentera sina framtidsvisioner.
v. 7 – Utvärdering och återkoppling
- Presentation av projekt [Lektion 1]: Grupper presenterar sina framtidsprojekt.
- Reflektion och slutbedömning [Lektion 2]: Sammanfattning av lärdomar och utvärdering av terminen.
v. 8 – Sammanfattning
- Avslutande sammanfattning [Lektion 1]: Vi går igenom kursens huvudteman och begrepp.
- Framtidsdiskussioner [Lektion 2]: Hur kan eleverna påverka samhället i framtiden?
Denna planering ska stödja elevernas lärande och engagemang samt förbereda dem för att bli aktiva medborgare i ett komplext samhälle.