Planering
Årskurs: Åk 8
Ämne: Svenska
Tema: Skönlitteratur och texter
Period: 1 nov – 3 feb
Denna planering syftar till att ge eleverna förmåga att läsa och analysera olika skönlitterära och sakprosatexter. Genom att arbeta med texter får eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera, både i tal och skrift. Vidare kommer undervisningen att fokusera på att stärka elevernas läsförståelse samt förmåga att kritiskt granska och reflektera över innehållet i olika texter.
Introduktion till litteratur och berättarteknik
[1 nov – 8 nov]
Centralt innehåll | Betygskriterier |
---|---|
Gemensam och enskild läsning av utvalda skönlitterära texter och deras teman |
Hämtat från Lgr 22, Svenska, åk. 7-9
v. 44 – Introduktion till litteratur
- [Lektion 1] – Introduktion till litteratur. Diskussion kring olika litterära genrer och deras kännetecken för att väcka intresse för ämnet.
- [Lektion 2] – Genrer och teman. Arbetar med att definiera och ge exempel på olika litterära genrer och teman i skönlitteratur.
v. 45 – Litterär analys
- [Lektion 3] – Litterär analys. Introduktion av begreppet litterär analys och praktiska övningar för att identifiera teman i text.
- [Lektion 4] – Författarens syfte. Eleverna får diskutera och skriva om författarens syfte och budskap i en vald text.
Fördjupning i skönlitteratur
[9 nov – 22 nov]
Centralt innehåll | Betygskriterier |
---|---|
Analysera och diskutera skönlitterära texter. Enskilt och i grupp. | eleven skriver olika slags texter med fungerande struktur och innehåll. |
Hämtat från Lgr 22, Svenska, åk. 7-9
v. 46 – Fördjupning i textanalys
- [Lektion 5] – Djupgående textanalys. Eleverna arbetar med en specifik skönlitterär text och gör en djupgående analys av dess innehåll och budskap.
- [Lektion 6] – Gruppdiskussioner. Diskussion i grupper där eleverna reflekterar och analyserar litterära verk tillsammans.
v. 47 – Presentation och skrivande
- [Lektion 7] – Skriva recensioner. Eleverna skriver egna recensioner av en bok de har läst och presenterar sina åsikter.
- [Lektion 8] – Muntlig presentation. Varje elev gör en kort muntlig presentation av sin bok och recension för klassen.
Höstlov och nationella prov
[23 nov – 3 dec]
v. 48 – Provtillfällen (nationella prov)
- Nationella prov – Fokus på läsförståelse och skriftlig framställning.
Sammanfattning och reflektion
[4 jan – 3 feb]
Centralt innehåll | Betygskriterier |
---|---|
Reflektion och sammanfattning av litteraturstudier och skriven text. | eleven sammanfattar texter med säkerhet och för välutvecklade resonemang om budskap i olika texter. |
Hämtat från Lgr 22, Svenska, åk. 7-9
v. 1 – Sammanfattning och diskussion
- [Lektion 9] – Sammanfattning av litteraturperioden. Eleverna reflekterar kring vad de lärt sig och diskuterar litteraturens påverkan på samhället.
- [Lektion 10] – Avslutande diskussion. Eleverna får dela med sig av sina tankar om litteraturens betydelse i sina liv.
v. 2 – Skriftlig analys
- [Lektion 11] – Skriftlig analys av en vald text. Elever skriver en skriftlig analys som sammanfattar deras förståelse av den litteratur de arbetat med.
- [Lektion 12] – Elevrespons och återkoppling. Gemensam genomgång av analyserna där eleverna ger och får respons på sina arbeten.