Kompakt AI-Knappmeny

Planering. HT. Åk. 9. Engelska – Språkkunskaper och kulturer

Planering

Årskurs: 9

Ämne: Engelska

Tema: Språkkunskaper och kulturer

Period: 31 oktober – 31 april

Denna planering syftar till att fördjupa elevernas kunskaper i engelska språket samt att ge en förståelse för kulturella och sociala aspekter där engelska används. Genom olika aktiviteter och uppgifter kommer eleverna att öva sig i både muntlig och skriftlig kommunikation, läsförståelse och presentationsteknik. Planeringen inkluderar nationella prov och viktiga teman som ungdomskultur, media och samhällsfrågor.

Introduktion till språk och kultur

Centralt innehåll Betygskriterier
Språkets roll i kommunikation och samhälle. Eleven kommunicerar om elevnära ämnen och deltar i kommunikationen.

Hämtat från Lgr 22, Engelska, åk. 9

v. 44 – Temadag: Ungdomskultur

  • [Lektion 1] – Introduktion till ungdomskultur. I denna lektion introducerar vi begreppet ungdomskultur och dess uttryck i olika medier. Eleverna delas in i grupper för att diskutera och sammanställa sina tankar.
  • [Lektion 2] – Presentation av ungdomskultur. Eleverna presenterar sina insikter kring olika aspekter av ungdomskulturen, såsom musik och mode.

v. 45 – Språk och identitet

  • [Lektion 3] – Diskussion om språkets betydelse för identitet. Vi samtalar om hur språk formar vår identitet och vår plats i samhället.
  • [Lektion 4] – Skriftlig övning om språket. Eleverna får en uppgift där de skriver om hur språk påverkar deras identitet och deras sociala liv.

v. 46 – Medier och informationssökning

  • [Lektion 5] – Användning av medier. Vi diskuterar olika medier och hur vi kan använda dem för att informera oss och påverka åsikter.
  • [Lektion 6] – Informationssökning. Eleverna får lära sig strategier för att effektivt söka information i engelskspråkiga källor.

v. 47 – Förbereda för det nationella provet

  • [Lektion 7] – Genomgång av provets format. Vi går igenom vad eleverna kan förvänta sig under det nationella provet och diskuterar strategier.
  • [Lektion 8] – Provövningar i muntlig svenska. Lektionen innehåller övningar i att formulera och argumentera muntligt i par.

Fortsättning av språk och kultur

Centralt innehåll Betygskriterier
Genomgå olika texter och diskussioner kring dessa. Eleven diskuterar utvecklat, på engelska, förhållanden i olika sammanhang.

Hämtat från Lgr 22, Engelska, åk. 9

v. 48 – Litteratur och berättande

  • [Lektion 9] – Introduktion till litteratur. Eleverna gör en gemensam läsning av utvalda noveller i klassrummet.
  • [Lektion 10] – Diskussion och analys. Vi diskuterar de teman och karaktärer som finns i texterna.

v. 49 – Tema: Goda argument

  • [Lektion 11] – Workshop i argumentation. Vi går igenom hur man bygger ett bra argument och ökar sin övertygelse.
  • [Lektion 12] – Gruppdiskussioner. Eleverna diskuterar ett aktuellt ämne där de får öva på att framföra sina argument.

v. 50 – Förberedelse inför nationella provet

  • [Lektion 13] – Skrivövningar. Eleverna får skriva korta uppsatser om de teman vi har diskuterat.
  • [Lektion 14] – Feedback på skrivuppgifter. Vi går igenom elevernas texter och ger konstruktiv feedback.

v. 51 – Reflektion och sammanfattning

  • [Lektion 15] – Sammanfattning av terminen. Eleverna reflekterar över vad de har lärt sig under terminen och förbereder sig inför den kommande terminen.
  • [Lektion 16] – Avslutande diskussion och spel. Vi avrundar terminen med en avslutande lektion där eleverna arbetar med kreativa uppgifter i grupper.

Nationellt prov

[1 jan – 31 april]

  • [Lektion 17] – Genomgång av provet (datum: vecka 13). Vi går igenom format, riktlinjer och förväntningar på det nationella provet i engelska.
  • [Lektion 18] – Genomföra proven. Under provveckorna fokuserar vi på att säkerställa att eleverna är väl förberedda.

Fördjupning och feedback

Centralt innehåll Betygskriterier
Fördjupade diskussioner och reflektioner på lärande. Eleven ger utvecklade resonemang om budskap i olika texter.

Hämtat från Lgr 22, Engelska, åk. 9

v. 16 – Reflektion över lärande

  • [Lektion 19] – Skriftlig reflektion. Eleverna skriver och reflekterar över sina lärdomar under terminen.
  • [Lektion 20] – Muntlig feedback och reflektion. I par ger eleverna varandra feedback på sina reflektioner.

v. 17 – Utveckling av språkbruk

  • [Lektion 21] – Analys av språkbruket. Vi analyserar exempel på olika språkbruk och hur de påverkar kommunikationen.
  • [Lektion 22] – Kreativt skrivande. Eleverna får en uppgift där de skriver en novell baserat på en vald stil.

v. 18 – Förberedelse för avslutande projekt

  • [Lektion 23] – Projektarbete. Eleverna påbörjar sina projekt och/eller presentationer om ämnen av deras val.
  • [Lektion 24] – Arbete och diskussion. Tidslopp och grupparbeten där de förbereder sig för sina slutpresentationer.

v. 19 – Slutpresentationer

  • [Lektion 25] – Slutpresentationer. Eleverna presenterar sina projekt och reflekterar över sina erfarenheter.
  • [Lektion 26] – Avslutande diskussion och reflektion. Vi diskuterar vad som har varit roligt och vad eleverna har lärt sig under terminen.

Övriga händelser

  • [Lektion 27] – Applicering av kunskap och sociala aktiviteter.
  • [Lektion 28] – Planera och delta i sociala aktiviteter eller kulturella evenemang för att använda språket utanför klassrummet.

Planeringen sträcker sig över hela skolverksamheten för att säkerställa att alla viktiga ämnen och kriterier belyses och att eleverna får en hellre genomtänkt och strukturerad utbildning i engelska.


Modern Tillbaka-knapp
×