Planering. HT. Åk. 9. Idrott och hälsa – Fysisk aktivitet och friluftsliv

Planering

Årskurs: Åk. 9

Ämne: Idrott och hälsa

Tema: Fysisk aktivitet, hälsa och friluftsliv

Period: 1 januari – 1 juli

Lektionstillfällen: 52

Denna planering syftar till att utveckla elevernas fysiska förmåga och hälsa genom en varierad undervisning som inkluderar både rörelseaktiviteter och teori. Eleverna kommer att få möjlighet att planera, genomföra och värdera olika aktiviteter, samt utveckla kunskaper om säkerhet i samband med fysisk aktivitet och friluftsliv. Fokus kommer att ligga på att främja en aktiv livsstil och förståelse för hur olika aktiviteter påverkar den fysiska och mentala hälsan.

Introduktion till grundläggande träningslära

Centralt innehåll Betygskriterier
Träningslära: konditionsträning, koordinationsträning, styrketräning och rörlighetsträning utifrån olika ändamål Eleven kan redogöra för hälsobegreppets grunder samt utförligt beskriva innebörden av ett hälsofrämjande arbetssätt. (Lgr 22, Idrott och hälsa, åk. 7-9)

v. 1 (1/1-7/1) – Introduktion till träning och hälsa

  • Introduktion till kursens innehåll och mål.
  • Genomgång av träningslära och dess betydelse för hälsan.
  • Praktisk träning: Konditionsövningar.

v. 2 (8/1-14/1) – Grundläggande träning och hälsobegrepp

  • Teoretisk lektion om vad hälsa innebär.
  • Praktiska övningar i styrketräning.
  • Diskussion kring kostens betydelse för träning.

v. 3 (15/1-21/1) – Planering av personlig träning

  • Lärarledd lektion om hur man planerar sin egen träning.
  • Elevaktivitet: skapa individuella träningsscheman.
  • Praktisk träning: Individuella träningspass.

v. 4 (22/1-28/1) – Utvärdering och justering av träningsplan

  • Genomgång av träningsplaner och justeringar.
  • Praktisk träning: Samarbetsövningar.
  • Elevreflektion över egen träning.

Friluftsliv och säkerhet

Centralt innehåll Betygskriterier
Planering och genomförande av friluftsaktiviteter i skilda miljöer under olika årstider Eleven kan förebygga på ett väl fungerande sätt risker i samband med olika aktiviteter. (Lgr 22, Idrott och hälsa, åk. 7-9)

v. 5 (29/1-4/2) – Introduktion till friluftsliv

  • Teoretisk lektion om friluftsliv och allemansrätten.
  • Praktisk övning: orientering med karta.
  • Diskussionsövningar om trygghet och risker i naturen.

v. 6 (5/2-11/2) – Friluftsliv i praktiken

  • Genomförande av friluftsaktivitet (ex. vandring).
  • Reflektion och återkoppling efter aktiviteten.
  • Genomgång av säkerhetsåtgärder vid vatten.

v. 7 (12/2-18/2) – Säkerhet och riskhantering

  • Teoretisk genomgång av nödsituationer och första hjälpen.
  • Praktiska övningar i hjärt- och lungräddning.
  • Elevaktivitet: Simning och vattenvanaövningar.

v. 8 (19/2-25/2) – Utvärdering av friluftsaktiviteter

  • Diskussion kring friluftsaktiviteter och deras påverkan på hälsan.
  • Praktisk träning: Teamaktiviteter i naturmiljö.
  • Utvärdering av friluftsaktiviteter.

Diskussion och analys av kroppsideal

Centralt innehåll Betygskriterier
Kroppsideal och normer inom olika rörelsekulturer. Eleven kan utförligt diskutera friluftsliv, motion och idrott som sociala och kulturella fenomen. (Lgr 22, Idrott och hälsa, åk. 7-9)

v. 9 (26/2-4/3) – Kroppsideal och dess påverkan

  • Teoretisk lektion om kroppsideal och normer.
  • Gruppdiskussioner om påverkan av media på kroppsideal.
  • Praktiska övningar: Dans och rörelse till musik.

v. 10 (5/3-11/3) – Motion och dess betydelse för hälsan

  • Genomgång av fysisk aktivitet och hälsans samband.
  • Praktisk träning: Cirkulationsövningar.
  • Reflektion och diskussion kring olika idrottsformer.

v. 11 (12/3-18/3) – Etik och moral inom idrott

  • Teoretisk diskussion om etik inom idrott och hälsa.
  • Grupparbete: diskutera och analysera verkliga situationer.
  • Praktisk träning: välja och prova en ny idrott.

v. 12 (19/3-25/3) – Avslutande analys av kroppsideal

  • Elevpresentationer av genomförda projekt om kroppsideal.
  • Sammanfattning och avstämning.
  • Praktisk träning: Inomhus och utomhusaktiviteter.

Prov och utvärdering

Centralt innehåll Betygskriterier
Åtgärder vid skador och nödsituationer, till exempel livräddande aktiviteter vid blödning och drunkningstillbud. Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan. (Lgr 22, Idrott och hälsa, åk. 7-9)

v. 13 (26/3-1/4) – Förberedelser för prov

  • Genomgång av provets innehåll och struktur.
  • Teoretisk repetition av centrala teman.
  • Praktisk träning: förbereda sig mentalt för provet.

v. 14 (2/4-8/4) – Prov

  • Prov genomförs under normala lektionstider.
  • Reflektion och sammanställning av resultatet.

v. 15 (9/4-15/4) – Provutvärdering

  • Utvärdering av resultat och reflektion kring lärande.
  • Planera för ytterligare utveckling och träning.

v. 16 (16/4-22/4) – Sammanfattning av kursen

  • Genomgång av vad som har lärts under terminen.
  • Elevdiskussioner om framtida mål med träning och hälsa.
  • Praktisk träning: prova på olika idrotter.

Modern Tillbaka-knapp