Terminsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Svenska som andraspråk
Tema: Lässtrategier och noveller
Denna planering syftar till att stärka elevernas läsförståelse och förmåga att analysera noveller genom att använda olika lässtrategier. Aktiviteterna kopplas till läroplanens mål och syfte.
Introduktion till Lässtrategier och Noveller (19 aug – 8 sep)
V.34
– Lektion 1: Introduktion till lässtrategier – vad är lässtrategier?
– Lektion 2: Genomgång av målsättning för terminen.
– Lektion 3: Presentation av valda noveller.
V.35
– Lektion 1: Lär dig använda förutsägelser som lässtrategi.
– Lektion 2: Diskutera förutsägelserna – novell 1.
– Lektion 3: Läsning av novell 1 med fokus på förutsägelser.
V.36
– Lektion 1: Introduktion till tankekartor.
– Lektion 2: Skapa en tankekarta för novell 1.
– Lektion 3: Tillämpa tankekartor på en ny novell.
V.37
– Lektion 1: Analysera berättarperspektiv och karaktärer i novell 1.
– Lektion 2: Sammanställning av analyser i grupper.
– Lektion 3: Bedömning av noveller ur ett perspektiv.
Novellanalys och Lässtrategier (9 sep – 29 sep)
V.38
– Lektion 1: Introduktion till sammanfattningsstrategier.
– Lektion 2: Sammanfatta novell 1.
– Lektion 3: Diskutera och jämföra sammanfattningar.
V.39
– Lektion 1: Fördjupning av tema och budskap i novell 1.
– Lektion 2: Gruppdiskussion – vilket budskap förmedlar författaren?
– Lektion 3: Skriftlig reflektion om novellens budskap.
V.40
– Lektion 1: Läsa och analysera novell 2.
– Lektion 2: Tillämpa lässtrategier på novell 2.
– Lektion 3: Jämföra novellerna.
Repetition och utvärdering (30 sep – 20 okt)
V.41
– Lektion 1: Repetition av lärda lässtrategier.
– Lektion 2: Grupparbete för utvärdering av lässtrategier.
– Lektion 3: Utvärdera terminens arbete och förberedelser inför prov.
Lov och ledigheter
– Höstlov: v.44 (28 oktober – 1 november)
Bedömning
Bedömning av elevernas förmåga att tillämpa lässtrategier och analysera noveller kommer att ske under sista veckan (v.41) genom reflektioner och utvärderingar.