Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Administration 1 – Planering och projektledning

Lektionsplanering i Administration 1

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Administration 1

Tema: Planering och projektledning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla planeringsprocesser och projektledningens grundläggande verktyg och metoder. Detta inkluderar förberedelse och genomförande av projekt, samt hur man mäter och utvärderar projektets resultat.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och förklara grundläggande begrepp inom projektledning och hur man planerar och organiserar projekt. Dessutom kan eleven reflektera över projektets framgång och identifiera förbättringsområden.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till projektledning (10 min)

  • Diskutera vad projektledning innebär och dess betydelse inom administration.
  • Gå igenom de grundläggande stegen i projektledningsprocessen: initiering, planering, genomförande, övervakning och avslutning.

Planering av projekt (15 min)

  • Förklara hur man sätter upp SMARTa mål (Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska, Tidssatta) för projekt.
  • Diskutera hur man identifierar resurser, tidplaner och budgetering.
  • Presentera verktyg som Gantt-schema och PERT-diagram för att visualisera projektplanering.

Genomförande av projekt (15 min)

  • Gå igenom hur man genomför ett projekt effektivt, inklusive vikten av kommunikation och samarbete i teamet.
  • Diskutera vanliga utmaningar som kan uppstå under genomförandet och hur man kan hantera dem.
  • Betona vikten av att följa upp och justera projektplaner efter behov.

Praktisk övning: Projektplanering (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp i uppgift att planera ett fiktivt projekt (exempelvis en skolaktivitet eller ett evenemang).
  • Varje grupp ska definiera mål, resurser, tidsplan och eventuella risker.
  • Grupperna presenterar sina projektplaner för klassen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta de centrala punkterna kring planering och genomförande av projekt.
  • Diskutera hur god projektledning kan påverka effektiviteten inom en organisation.
  • Svara på eventuella frågor och uppmuntra till diskussion kring praktikfall och erfarenheter.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper välja ett autentiskt projekt (t.ex. ett skolprojekt, ett event eller en aktivitet) och upprätta en detaljerad projektplan som inkluderar SMARTa mål, tidslinje och resursallokering. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad lärde du dig om projektledning idag? Svar: Svara utifrån egen reflektion.
  • Nämn ett steg i projektledningsprocessen.

Modern Tillbaka-knapp
×