Planering. HT. Gy. Hälso- och sjukvård 2 – Kommunikation och relationer

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Hälso- och sjukvård 2

Tema: Kommunikation och relationer inom hälso- och sjukvård

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Undervisningen ska behandla kommunikation och relationer inom hälso- och sjukvård, samt patientcentrerad vård.” [Gy 11, Kursplan för Hälso- och sjukvård]

Betygskriterier

“Eleven redogör för och tillämpar kommunikationstekniker och visar förståelse för patientens perspektiv.” [Gy, Hälso- och sjukvård – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kommunikation inom hälso- och sjukvård (10 min)

  • Presentera vikten av god kommunikation mellan vårdpersonal och patienter.
  • Diskutera olika kommunikationsmetoder och deras effekt på vårdrelationer.
  • Ge exempel på hur dålig kommunikation kan leda till missförstånd och komplikationer.

Genomgång av patientcentrerad vård (15 min)

  • Beskriv vad patientcentrerad vård innebär och hur det skiljer sig från traditionell vård.
  • Diskutera hur man involverar patienter i beslut som rör deras egen vård.
  • Presentera exempel på hur patientens erfarenheter och preferenser kan påverka vårdresultat.

Praktisk övning: Rollspel i kommunikation (15 min)

  • Dela upp eleverna i grupper och ge dem olika scenarier att spela upp som involverar patientkommunikation.
  • Grupperna ska inkludera olika aspekter av god och dålig kommunikation i sina rollspel.
  • Låt varje grupp uppträda och ge feedback på vad som fungerade bra och vad som kan förbättras.

Avslutande diskussion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och reflektera över kommunikationens roll inom hälso- och sjukvård.
  • Diskutera insikter från rollspelen och hur de kan tillämpas i verkliga vårdsituationer.
  • Svara på frågor om patientcentrerad vård och kommunikation.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Kommunikation Processen att utbyta information och känslor mellan personer. Från latin “communicare” (att dela)
Patientcentrerad vård Vård som utformas utifrån patientens behov och värderingar. Från “patient” och “centrerad”
Empati Förmågan att förstå och dela en annan persons känslor och perspektiv. Från grekiska “empatheia” (känsla)
Aktivt lyssnande En kommunikationsteknik där lyssnaren bekräftar och visar förståelse för talaren. Från “aktivt” och “lyssnande”
Vårdrelation Det förhållande som byggs mellan patient och vårdgivare. Från “vård” och “relation”

Diskussionsfrågor

  • A. Varför är god kommunikation avgörande för bra vård?
  • B. Hur kan vi som vårdpersonal visa empati i vår kommunikation med patienter?
  • C. Vilka utmaningar kan uppstå i kommunikationen mellan olika yrkesgrupper inom vården?

Aktivitet

I gruppaktiviteter ska eleverna diskutera och utveckla strategier för att förbättra kommunikationen och patientcentrerad vård. Varje grupp ska fokusera på att identifiera områden där kommunikationen kan förbättras i en specifik vårdmiljö, och därefter skapa en plan för hur man kan implementera förändringar och öka patientens delaktighet.


Modern Tillbaka-knapp