Planering. HT. Gy. Psykologi 2a – Mänsklig utveckling – teori och tillväxt

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Psykologi 2a

Tema: Mänsklig utveckling – teori och tillväxt

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge en översikt av teorier om mänsklig utveckling, inklusive faser i livet enligt olika teoretiker (exempelvis Erik Erikson och Jean Piaget). Eleverna ska förstå hur dessa teorier kan tillämpas på individens liv och utvecklingsstadier.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för olika teorier om mänsklig utveckling och beskriva hur dessa teorier tillämpas på individuella livserfarenheter. Eleven kan även reflektera över hur utveckling påverkas av både arv och miljö.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till mänsklig utveckling (10 min)

  • Definiera mänsklig utveckling och diskutera varför det är viktigt att studera detta ämne inom psykologin.
  • Presentera de grundläggande begreppen: arv vs. miljö och livets olika faser.
  • Ställ frågor till klassen om deras egen upplevelse av utvecklingsfaser och förändringar.

Teorier om utveckling (20 min)

  • Presentera viktiga teorier om mänsklig utveckling:
    • Erik Eriksons psykosociala utvecklingsteori (de olika stadierna och konflikterna)
    • Jean Piagets kognitiva utvecklingsteori (de olika stadierna av kognitiv utveckling)
    • Kort nämna andra teorier, till exempel temperamentsteorier.
  • Dela in klassen i grupper och låt varje grupp fördjupa sig i en av teorierna och förbereda en presentation.

Grupppresentationer (15 min)

  • Ge grupperna möjlighet att presentera sina respektive teorier och diskussion kring:
    • Huvudkoncept och faser
    • Exempel på tillämpningar
    • Eventuella kritikpunkter av teorierna
  • Uppmuntra ömsesidig feedback och diskussioner efter varje presentation.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta de olika teorierna och deras slutsatser om mänsklig utveckling.
  • Diskutera hur en förståelse för dessa teorier kan påverka vår uppfattning om individers liv och beteende.
  • Ställ frågor för reflektion, såsom hur dessa teorier kan påverka vår behandling av andra.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en reflektion där de beskriver en specifik utvecklingsfas (exempelvis barndom, tonår eller vuxenliv) och analysera hur teorier om mänsklig utveckling kan förklara centrala händelser eller utmaningar i den fasen. De ska diskutera hur arv och miljö kan ha påverkat utvecklingen.

Exit-ticket

  • Vilken teori om mänsklig utveckling tyckte du var mest intressant och varför?
  • Nämn en insikt du fått om hur människor utvecklas över livets olika faser.
  • Hur kan förståelsen av utvecklingsteorier påverka vår interaktion med andra?
  • Vad har du lärt dig idag om betydelsen av utveckling i livet?
  • Vilken aspekt av utvecklingsteorier var mest tankeväckande för dig?

Modern Tillbaka-knapp