Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Psykologi 2b
Tema: Psykologi som vetenskap
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge en översikt över psykologins vetenskapliga grund, forskningsmetoder, och etiska riktlinjer. Eleverna ska förstå hur forskning bedrivs inom psykologi och dess betydelse för att utveckla psykologisk kunskap.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva centrala psykologiska teorier och begrepp samt förklara hur psykologisk forskning genomförs. Eleven kan respektera etiska riktlinjer och reflektera över betydelsen av vetenskaplig teori och praktik.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till psykologins vetenskapliga grund (10 min)
- Definiera psykologi och dess syften som en vetenskaplig disciplin.
- Diskutera skillnaden mellan vetenskaplig psykologi och populärpsykologi.
- Ställ frågor till eleverna om deras tidigare erfarenheter eller förväntningar på psykologi som vetenskap.
Forskningsmetoder inom psykologi (15 min)
- Presentera olika forskningsmetoder, inklusive experiment, observation, fallstudier och enkäter.
- Diskutera fördelar och nackdelar med varje metod och när de är mest lämpliga att använda.
- Låt eleverna reflektera över hur val av forskningsmetod kan påverka resultaten och slutsatserna.
Etiska riktlinjer inom psykologisk forskning (15 min)
- Gå igenom de grundläggande etiska principerna vid psykologisk forskning, inklusive informerat samtycke, konfidentialitet och rätt att avbryta.
- Diskutera historiska exempel på oetisk forskning och deras konsekvenser (t.ex. Tuskegee-experimentet).
- Låt eleverna diskutera vikten av etik i forskning och hur det påverkar resultatens giltighet.
Diskussion och reflektion (10 min)
- Låt klassen diskutera hur förståelse för forskningsmetoder och etik kan bidra till att kritiskt analysera psykologi som ämne.
- Ställ frågor som främjar reflektion om hur forskning kan påverka teorier och behandlingar inom psykologin.
Aktivitet
Eleverna ska välja en forskningsmetod som de lärde sig om under lektionen och skriva en sammanfattning där de diskuterar metodens användning inom ett specifikt psykologiskt ämnesområde. De ska ge exempel på vad som kan undersökas med metoden och reflektera över hur etik kan beaktas i sådana studier.
Exit-ticket
- Vilken forskningsmetod var mest intressant för dig och varför?
- Nämn en viktig princip kring etik inom psykologisk forskning.
- Hur kan forskningsmetoder påverka hur vi förstår psykologiska fenomen?
- Vad har du lärt dig om vikten av etik i forskningen?
- Vilken insikt om psykologins vetenskapliga grund fick du idag?