Bedömning av elevunderlag
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Religion, etik
Sammanfattning
Elevens text utgör en argumenterande och reflekterande uppsats angående etik i extrema situationer, specifikt framhåller eleven ett personligt ställningstagande om tortyr av en kvinna för att skydda oskyldiga liv. Uppsatsen omfattar 674 ord och 3 462 tecken, där eleven diskuterar sin syn på moral, konsekvensetik och dubbelmoral.
Formativ bedömning
Här följer kommentarer med formativ feedback som du kan använda för att återkoppla till eleven.
- Du har presenterat en stark och personlig åsikt, vilket är bra. För att förstärka din argumentation, överväg att diskutera motargument mer utförligt. Det kan hjälpa till att visa på komplexiteten i den etiska frågan och hur din ståndpunkt förhåller sig till andra perspektiv.
- Ditt resonemang kring dubbelmoralen är intressant, men det hade varit bra att förtydliga hur du ser på konsekvenserna av att tortera en oskyldig person. En djupare analys här skulle förtydliga din ståndpunkt och göra din argumentation starkare.
- Du anger att du är konsekvensetisk, vilket är en välkänd teori. Tänk på att ge exempel på hur känslor och pjäser av moralisk intuition kan påverka beslutet. Att inkludera fler referenser till etiska teorier, till exempel pliktetik, skulle berika din analys.
- Överväg att strukturera din text i tydliga avsnitt med rubriker för olika delar av resonemanget. Det skulle hjälpa läsaren att följa med i din argumentation och ge en bättre översikt av de olika aspekterna du berör.
Rättelser
Inga större faktiska fel, men det är viktigt att strukturera texten mer logiskt. Täta stycken kan använda övergångar och låta läsaren hänga med i dina tankar lättare.
Bedömningsmatris
Kunskapskrav | E | C | A |
---|---|---|---|
Eleven kan formulera och föra resonemang kring etiska frågor. | Formulerar en åsikt med viss reflektion | Resonerar om flera aspekter av den etiska frågan | Argumenterar väl och ger djupa insikter om etiska teorier |
Eleven refererar till centrala etiska teorier. | Anger vissa etiska teorier | Förklarar etiska teorier med exempel | Analyserar och jämför etiska teorier ingående |
Sammanvägd bedömning
Elevunderlaget uppnår kriterier för betyget E, men når inte upp till de krav som kan ge betyget C på grund av avsaknaden av djupare analys och referenser till fler etiska perspektiv.
Allgot sätter betyget: E
Motivering
Ditt resonemang är tydligt men ibland ytligt, vilket begränsar djupet i din argumentation. För att uppnå betyget C behöver du integrera fler perspektiv och analyser av etiska teorier samt utveckla dina argument mer. Sammanfattningsvis, en bra grund men en del utvecklingspotential finns kvar för att nå ett högre betyg.
Bot ID: chatbot-ve2303
Conversation ID: 4260
Created On: 2024-09-24 09:30:20
Updated On: 2024-09-24 09:30:20