Lektion. Gy. Reseproduktion och försäljning – Grundläggande koncept inom resebranschen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Reseproduktion och försäljning
Tema: Grundläggande koncept inom resebranschen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge en övergripande förståelse för resebranschens funktion, inkl. reseproduktionsprocessen, olika typer av resor, och faktorer som påverkar kundbeteende inom resesektorn. Eleverna ska även få kännedom om marknadsstrategier och försäljningsmetoder inom reseproduktion.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och förklara centrala koncept inom reseproduktion och försäljning, inklusive skillnader mellan olika typer av resor och hur man skapar attraktiva reseerbjudanden. Dessutom kan eleven ge exempel på hur dessa koncept tillämpas i praktiska situationer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till resebranschen (10 min)

  • Diskutera vad reseproduktion innebär och dess betydelse för turism och resande.
  • Presentera kort övergripande om olika aktörer inom resebranschen (resebyråer, transportföretag, hotell och andra tjänsteleverantörer).

Genomgång av reseproduktionsprocessen (15 min)

  • Förklara steg i reseproduktionsprocessen, inklusive idéutveckling, marknadsanalys, produktutveckling och distribution.
  • Diskutera vad som påverkar valet av reseprodukter och funktioner i skapandet av resepaket.
  • Ge exempel på olika typer av resor (charter, paket, individuella resor) och deras egenskaper.

Marknadsföring och försäljning inom reseproduktion (15 min)

  • Introducera marknadsföringsstrategier som ofta används inom resebranschen (t.ex. segmentering, målgruppsanpassning, kampanjer).
  • Diskutera försäljningskanaler i resesektorn, inklusive onlinebokning och personlig försäljning.
  • Presentera exempel på lärorika kampanjer och hur de framgångsrikt nått sin målgrupp.

Praktisk övning: Utveckla ett resepaket (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp en uppgift att utveckla ett fiktivt resepaket för en specifik målgrupp.
  • Grupperna ska besluta om resmål, aktiviteter och boende, och i vilken kanal de skulle sälja paketet.
  • Grupperna presenterar sina resepaket för klassen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta de centrala punkterna kring reseproduktion och försäljning.
  • Diskutera hur teori kan tillämpas i praktiska situationer inom resebranschen.
  • Svara på eventuella frågor och uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring reseproduktionens utmaningar och möjligheter.

Aktivitet

Eleverna ska välja en verklig destination och försäljningsstrategi och skapa en detaljerad plan för ett resepaket som skulle tilltala en specifik målgrupp. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad är ett centralt begrepp inom reseproduktion som du har lärt dig idag?

Modern Tillbaka-knapp