Kompakt AI-Knappmeny

Planering. HT. Gy. Reseproduktion och försäljning – Hållbarhet inom reseproduktion

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Reseproduktion och försäljning
Tema: Hållbarhet inom reseproduktion

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska handla om hållbar utveckling inom resebranschen och hur den påverkar reseproduktionsprocessen. Detta inkluderar begrepp som ecoturism, ansvarigt resande och hur företag kan minimera sin miljöpåverkan samtidigt som de skapar attraktiva reseprodukter.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och förklara vad hållbarhet innebär inom reseproduktionen och ge exempel på hur företag kan arbeta för att bli mer hållbara. Dessutom kan eleven reflektera över kunden som en medveten resenär och dess betydelse för branschen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till hållbarhet inom resebranschen (10 min)

  • Diskutera vad hållbarhet innebär och varför det är viktigt för resebranschen.
  • Gå igenom de grundläggande koncepten relaterade till hållbarhet, såsom ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.

Hållbara reseprodukter och ecoturism (15 min)

  • Presentera vad ecoturism är och dess grundprinciper.
  • Diskutera hur resor kan utformas för att minimera negativ påverkan på miljön och kulturen.
  • Ge exempel på företag och destinationer som framgångsrikt implementerat hållbara metoder.

Utmaningar och möjligheter (15 min)

  • Identifiera och diskutera de största utmaningarna för att implementera hållbarhet inom reseproduktion, såsom kostnader och kundmedvetenhet.
  • Gå igenom möjligheter för företag att differentiera sig genom hållbara erbjudanden och respektive marknadsföring.
  • Reflektera på hur kunder påverkar företags hållbarhetsstrategier genom sina val.

Praktisk övning: Skapa en hållbar reseprodukt (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp en uppgift att utveckla ett hållbart resepaket för en specifik målgrupp.
  • Grupperna ska tänka på aspekter såsom boende, transporter, aktiviteter och hur de kan involvera lokalsamhället i sin planering.
  • Grupperna presenterar sina hållbara resepaket för klassen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta centrala punkter om hållbarhet och dess betydelse i reseproduktionen.
  • Diskutera hur eleverna kan tillämpa sina kunskaper om hållbarhet i framtida karriärer inom resebranschen.
  • Svara på eventuella frågor och uppmuntra till kritisk reflektion kring resande och hållbarhet.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en rapport (max 1 A4) om hur en specifik reseproducent arbetar med hållbarhet och vilka metoder de använder för att minimera miljöpåverkan. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad har du lärt dig om hållbarhet inom reseproduktionen idag? Svar: Svara utifrån egen reflektion.
  • Nämn en hållbarhetsstrategi som kan användas inom resebranschen.

Modern Tillbaka-knapp