Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Demokrati
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Det ska även omfatta medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut, maktfördelning, deltagande i demokratin och digitaliseringens påverkan på demokratifrågor.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. Eleven kan också översiktligt redogöra för de mänskliga rättigheterna, och i sin analys förklara enkla samband och dra enkla slutsatser om likheter och skillnader mellan olika samhällens organisation.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till demokratiska värderingar (15 min)
- Definiera vad demokrati är och vilka värderingar som är centrala.
- Diskutera vikten av medborgardeltagande.
- Presentera några exempel på demokratier världen över.
Genomgång av politiska system (10 min)
- Beskriv olika former av politiska system (till exempel parlamentariska och presidentiella).
- Titta på hur dessa system fungerar i praktiken.
- Diskutera fördelar och nackdelar med olika system.
Makt och påverkan (10 min)
- Förklara begreppen maktfördelning och medborgarnas möjligheter att påverka.
- Diskutera olika sätt som medborgare kan påverka politiska beslut.
- Presentera exempel på folkomröstningar och deras utfall.
Digitaliseringens påverkan på demokrati (10 min)
- Redogör för hur digitalisering påverkar politiska beslut och medborgardeltagande.
- Diskutera sociala mediers roll i demokratin.
- Titta på exempel där digitala plattformar använts för politisk mobilisering.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper för att diskutera och skapa en presentation om en specifik demokratisk utmaning i dagens samhälle, till exempel; fake news på sociala medier, medborgarrättsrörelser eller ungdomars rösträtt. Grupperna ska identifiera problemet, föreslå lösningar och bereda en presentation som delas med klassen. Genom att arbeta i grupper får eleverna använda sin kommunikationsförmåga och kritiska tänkande för att diskutera och analysera aktuella frågor om demokrati.
Exit-ticket
- Vad är demokrati? – Demokrati är folkstyre där medborgarna är delaktiga i beslutsfattande.
- Nämn tre värderingar som är centrala i en demokratisk stat. – Yttrandefrihet, jämlikhet och rättsskipning.
- Ge ett exempel på hur medborgarna kan påverka politiska beslut. – Genom att rösta i val.
- Vad innebär maktfördelning? – Att makten är fördelad mellan olika organ, som regering och riksdag.
- Hur påverkar digitalisering demokratin? – Genom att öka möjligheterna för medborgare att organisera sig och påverka.
Hemuppgift
Eleverna ska välja en demokratisk fråga som de brinner för, exempelvis miljöfrågor, röstberättigande eller mänskliga rättigheter, och skriva en essä på 500 ord som beskriver frågan, dess betydelse och vilka lösningar de ser som möjliga.
Citat
”I tell you the truth, the power to change the world lies within your hands.” – Nelson Mandela (1918-2013). Citatet framhäver det personliga ansvaret och makten varje individ har i en demokratisk process, vilket knyter an till lektionen om medborgardeltagande och dess betydelse.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: Folkrätt och mänskliga rättigheter. Den föreslagna lektionen syftar till att utforska hur mänskliga rättigheter skyddas internationellt och i vilken grad olika länder efterlever dessa rättigheter.