Dokument i Google Docs

Planering för Samhällskunskap 2

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 2

Tema: Nationalekonomiska teorier och politiska utvecklingar i samhällen

Period: Februari – Juni

Beskrivning

Denna planering syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för samhällskunskapens centrala teman, med fokus på nationalekonomiska teorier och deras historiska framväxt, såväl som det nutida samhällets politiska utveckling. Under perioden kommer vi att utforska olika ideologier, deras påverkan på maktfördelning och ekonomiska villkor, samt behandla aktuella samhällsfrågor och tillämpningar av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder. Eleverna kommer att ges möjlighet att utveckla förmågor i källkritik, analys och presentation av samhällsfrågor, vilket förbereder dem för aktivt deltagande i samhällslivet.

Introduktion till nationalekonomiska teorier (1 feb – 28 feb)

Centralt innehåll: Nationalekonomiska teoriers framväxt och genomslagskraft utifrån historiska villkor och motsättningar, till exempel merkantilism, ekonomisk liberalism, marxism, keynesianism och monetarism. Frågor om tillväxt, makt, inflytande, ett hållbart samhälle, digitalisering, miljö och resursfördelning i relation till de ekonomiska teorierna.

Betygskriterier: “Eleven kan översiktligt redogöra för några centrala teorier och översiktligt diskutera deras styrkor och svagheter. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för hur teorierna påverkar nutidens ekonomiska, politiska och sociala förhållanden”.

v. 5 – Introduktion och merkantilism

  • Introduktion av kursens syfte och mål
  • Genomgång av Merkantalism
  • Diskussion om hur teori påverkar nutida samhälle

v. 6 – Ekonomisk liberalism

  • Fortsättning på föregående veckas diskussion
  • Genomgång av den ekonomiska liberalismens grundprinciper
  • Gruppen delas in för att diskutera real-life exempel

v. 7 – Marxism och keynesianism

  • Introduktion av Marxism och dess kritik
  • Genomgång av Keynesiansk ekonomi
  • Studiecirkel: Identifiera skillnader mellan teorierna

v. 8 – Monetarism

  • Presentation av Monetarismen och dess centrala begrepp
  • Jämförelse mellan Monetarism och Keynesiansk ekonomi
  • Diskussion kring påverkan av dessa teorier på dagens samhällsekonomi

Politisk utveckling och ideologier (1 mars – 31 mars)

Centralt innehåll: Det nutida samhällets politiska utveckling utifrån historiska ideologiska villkor, till exempel mänskliga rättigheter, nationalism, kolonialism och jämställdhet, i relation till maktfördelning och ekonomiska villkor. Frågor om aktörens handlingsfrihet kontra strukturella villkor.

Betygskriterier: “Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera orsaker och konsekvenser. I analysen använder eleven med viss säkerhet samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder”.

v. 9 – Historiska perspektiv

  • Genomgång av historiens påverkan på nutida politiska system
  • Diskussioner om mänskliga rättigheter i olika system

v. 10 – Ideologier i fokus

  • Presentation och analys av nationalism och kolonialism
  • Grupparbete: Jämförelse av olika ideologiers påverkan idag

v. 11 – Jämställdhet och maktfördelning

  • Diskussionspanel: Jämställdhet, dess utmaningar och lösningar
  • Analysera skillnader i maktfördelning i olika samhällen

v. 12 – Strukturella villkor

  • Undersökning av strukturella villkor i samhällen
  • Teoretisk tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp

Tematisk fördjupning (1 april – 31 maj)

Centralt innehåll: Tematisk fördjupning i samhällsfrågor. Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i arbetet med komplexa samhällsfrågor. Källkritisk granskning, tolkning och värdering av information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor.

Betygskriterier: “Eleven kan, med säkerhet och på ett strukturerat sätt, uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer”.

v. 13 – Samhällsfrågor i fokus

  • Dyk ner i aktuella samhällsfrågor med hjälp av källkritik
  • Workshop kring informationsvärdering

v. 14 – Teori till praktik

  • Diskussionsgrupper: Användning av teorier på nutida händelser
  • Presentation av grupparbeten

v. 15 – Sammanfattning och reflektion

  • Sammanfattande diskussion av kursens innehåll
  • Reflektion över lärande och personlig utveckling

v. 16 – Avslutande prov och utvärdering

  • Förberedelser och genomförande av avslutande prov
  • Utvärdering av kursen och feedback-samtal

Planeringen är utformad för att maximera elevernas engagemang och förståelse genom aktivt deltagande och diskussioner, med fokus på tillämpning av inlärda begrepp och teorier.