Kompakt AI-Knappmeny

Planering. HT. Gy. Scenisk Gestaltning 1 – Improvisationens roll i scenisk gestaltning

Lektionsplanering – Scenisk Gestaltning 1

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Scenisk gestaltning 1

Tema: Improvisationens roll i scenisk gestaltning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i scenisk gestaltning 1 ska omfatta improvisationstekniker och deras tillämpning i teater. Eleverna ska lära sig att använda improvisation för att utveckla karaktärer, skapa sceniska situationer och förstå dynamiken mellan skådespelare och publik. Fokus ligger på hur improvisation kan främja kreativitet, samarbete och spontanitet i teaterarbete.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna implementera improvisationstekniker i sin sceniska gestaltning samt reflektera över och analysera den sceniska processen. Dessutom ska eleven kunna arbeta både individuellt och i grupp för att skapa teater.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till improvisation (15 min)

  • Definiera improvisation och dess betydelse för teaterproduktion.
  • Diskutera olika former av improvisation och hur de kan tillämpas för att förbättra sin sceniska närvaro och kreativitet.
  • Presentera exempel på kända improvisationsövningar och deras syfte.
  • Engagera eleverna genom att ställa frågor om deras erfarenheter av improvisation inom teater eller andra kreativa områden.

Improvisationsövningar (15 min)

  • Genomför tillsammans med klassen en eller två improvisationsövningar, t.ex. “statusspel” eller “snabba repliker”.
  • Diskutera efter varje övning vad som fungerade, hur de kände sig och vad de lärde sig om interaktion och kommunikation.
  • Låt eleverna arbeta i par för att diskutera potentialen för improvisation i deras framtida teaterarbete.

Praktisk aktivitet – Gruppimprovisation (15 min)

  • Dela in klassen i mindre grupper och ge dem ett tema eller en situation att improvisera kring.
  • Varje grupp ska skapa och framföra en kort improviserad scen utifrån det givna temat.
  • Efter framförandet ska gruppen diskutera sina insikter och vad de upplevde i den improviserade processen.

Avslutande diskussion (5 min)

  • Sammanfatta de viktigaste punkterna kring improvisation och dess betydelse i teater.
  • Låt eleverna reflektera över sina lärdomar och ställa frågor.
  • Diskutera hur de kan tillämpa improvisationstekniker i sina egna projekt och sceniska produktioner.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan improvisation bidra till att skapa en mer engagerande teaterupplevelse?
  • B. Vilka färdigheter utvecklar skådespelare genom att öva improvisation?
  • C. Hur kan improvisation användas för att lösa kreativa blockeringar under repetitionsprocessen?

Aktivitet

Eleverna ska arbeta med gruppimprovisation, där de får utveckla och framföra en kort improviserad scen. Genom att diskutera och ge feedback får de insikt i hur improvisation kan användas effektivt på scen.

Exit-ticket

  • Vad innebär improvisation och varför är det viktigt i teaterarbetet? (Svar: Improvisation handlar om att skapa utan förberedd text vilket främjar spontanitet och kreativitet.)
  • Nämn en fördel med att använda improvisation i teater. (Svar: Det ökar medvetenheten om karaktären och ger utrymme för nya idéer.)
  • Hur kan improvisation påverka en skådespelares prestation? (Svar: Den kan göra dem mer flexibla och mottagliga för nya idéer på scen.)

Modern Tillbaka-knapp
×