Dokument i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Specialpedagogik 1

Tema: Olika typer av funktionsnedsättningar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att utforska olika typer av funktionsnedsättningar, deras egenskaper och hur de kan påverka lärande och social interaktion. Vi kommer att diskutera stödåtgärder och pedagogiska metoder för att hjälpa elever med dessa funktionsnedsättningar.

Kunskapskrav

Kunskapskravet handlar om att eleven ska kunna beskriva och analysera olika funktionsnedsättningar, samt redogöra för hur dessa kan påverka elevers möjligheter till lärande och utveckling, samt kunna föreslå anpassningar och stödinsatser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till funktionsnedsättningar (10 min)

  • Definiera vad en funktionsnedsättning är.
  • Presentera olika kategorier av funktionsnedsättningar (exempelvis: kognitiva, fysiska, neuropsykiatriska).
  • Diskutera hur funktionsnedsättningar kan påverka individens liv.

Genomgång av ADHD och autism (15 min)

  • Beskriv symptomen och kännetecken för ADHD.
  • Gå igenom autism och dess olika former, inklusive högfungerande autism.
  • Diskutera hur dessa tillstånd kan påverka lärande och social interaktion.

Praktiska exempel och diskussion (15 min)

  • Ge exempel på undervisningsmetoder som kan hjälpa elever med ADHD och autism.
  • Dela in klassen i grupper och låt dem diskutera sina tankar om de presenterade exemplen.
  • Samla gruppens insikter och reflektioner i en gemensam diskussion.

Sammanfattning och avslutande frågor (10 min)

  • Sammanfatta lektionens huvudpunkter.
  • Ge utrymme för frågor och diskussion kring funktionsnedsättningarna.
  • Presentera resurser för att lära sig mer om funktionsnedsättningar.

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att utföra en kort researchuppgift om en specifik funktionsnedsättning som inte har diskuterats i klassen (exempelvis: dyslexi, dyspraxi eller synnedsättning). De ska förbereda en presentation som inkluderar symtom, påverkan på lärande och föreslagna stödåtgärder. Presentationerna ska hållas under nästa lektion.

Exit-ticket

  • Vad kännetecknar ADHD? Svårigheter med koncentration och hyperaktivitet.
  • Hur kan autism påverka en elevs lärande? Svårigheter med social interaktion och kommunikation.
  • Nämn en metod för att stödja elever med ADHD. Att erbjuda korta pauser under lektioner.
  • Vad kan en lärare göra för att stödja en elev med autism? Använda tydliga instruktioner och rutiner.
  • Varför är det viktigt att förstå olika funktionsnedsättningar? För att kunna skapa en inkluderande och stödjande lärmiljö.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflekterande uppsats (1-2 sidor) om den funktionsnedsättning de valde att forska om under aktiviteten. Uppsatsen ska innehålla en sammanfattning av funktionsnedsättningen, dess symptom, hur den kan påverka lärande och föreslagna stödåtgärder.